Nový Boeing 7E7 ze Seattlu

31.01.2003 - Nová letadla



Po dlouhých letech hledání místa pro realizaci nového typu letounu Boeing představil zbrusu nový letoun, který, doufejme, toto období ukončí. Na rozdíl od projektů B747X Stretch a Sonic Cruiser se vyznačuje velmi důležitou věcí, střízlivostí. Už to není, budeme přepravovat také více jak pět stovek pasažérů nebo budeme přepravovat sice méně pasažérů ale rychle.Z dosavadních charakteristik vyplývá, že to bude prostě nový letoun, který nahradí stárnoucí typy z dílny Boeing ale i Airbus. Letoun prozatímně pojmenovaný B7E7 má přepravovat 200 - 250 cestujících na tratích dlouhých 13 000 - 15 000 km rychlostí odpovídající typům B777 nebo B747-400, tedy přibližně 0,85 - 0,89 M.

Boeing 7E7
Vzhled připravovaného Boeing 7E7. (Foto: Boeing)

Výrobce počítá s oficiálním nabídnutím tohoto letounu potenciálním zákazníkům již na začátku roku 2004 a s jeho prvním komerčním letem v roce 2008. Statistiky, které provedl sám Boeing, mluví jasně pro, neboť podle nich bude v příštích 20 let potřeba přibližně 3 000 těchto strojů, které mimo jiné nahradí stávající typy A310-300, B767-200, B767-300 a MD11. I tak to ovšem nebude jen další v řadě, neboť má ustanovit nové hranice na poli úspornosti, komfortu pro cestující a minimálních ekologických dopadů. To vše mají zajistit nové technologie, které byly částečně původně vyvinuty pro projekt Sonic Cruiser ve spojení s celosvětovým týmem výrobců těchto komponentů.

Podle oficiálních pramenů byl projekt svěřen do těch nejlepších rukou. Vše bude řídit Michael B. Bair, který se bude přímo zodpovídat Alanu Mulallymu, řediteli divize Boeing Commercial Airplanes. Bair má podle Mulallyho velké technické a obchodní zkušenosti, které jsou umocněny jeho znalostí požadavků a přání leteckých společností. Tento muž je u Boeing Company zaměstnán již 24 let a to, že výše uvedené je pravda, dokazuje i jeho klíčová role v projektu B777, v současnosti pravděpodbně nejúspěšnějšího letadla vůbec.

Dalšími vedoucími muži v tomto programu jsou Walter B. Gillette, jež bude zodpovědný za inženýrství, výrobu a dodávky komponentů pro celý projekt. Díky jeho 37 historii u společnosti, můžeme říct, že pracoval na všech v současnosti prodávaných typech Boeing. John N. Ferren bude zodpovědný za marketing, prodej a tzv. in-service podporu a do celého programu přinese 25 let zkušeností v této oblasti. Finanční a další obchodní záležitosti bude vést Craig A. Saddler, který u Boeing Company pracuje více jak 25 let. Na jmenování těchto mužů do čela B7E7 navazují i další významné personální změny v Boeing Company.

Nový dychtivě očekávaný typ se již rýsuje. Zatím má vše, poptávku I odhodlání ze strany výrobce dostat jej na trh, což z něj činí věc velmi perspektivní.

Témata