Norwegian chce do konce roku začít létat v Argentině

10.04.2017 - Latinská Amerika



Zdá se, že evropské a transatlantické linky přestávají nízkonákladové společnosti Norwegian stačit. Po úspěšné expanzi do USA a oblasti Karibiku připravuje vedení aerolinie rozšíření na další teritorium. Do konce letošního roku by měla zahájit provoz argentinská pobočka s deseti letadly Boeing 737. Uvedl to šéf Norwegianu Björn Kjos během konference Skift Global Forum v Londýně.

Björn Kjos
Björn Kjos, výkonný ředitel společnosti Norwegian (foto: © Norwegian)

Argentina představuje vynikající příležitost pro další expanzi. S nástupem nového argentinského prezidenta Mauricia Macriho se vláda rozhodla postupně otevírat svůj letecký trh, který byl dosud značně regulovaný. Poté, co země provedla první kroky, Kjos dlouho neváhal a zřídil v zemi pobočku. Od 25. února 2017 je v argentinském obchodním rejstříku zaregistrována společnost Norwegian Air Argentina S. A.

Podle Kjose již nová pobočka požádala argentinské úřady o udělení osvědčení leteckého provozovatele AOC a rovněž o povolení k provozu zvolených linek. Kjos dále uvedl, že vnitrostátní linky budou mít návaznost na budoucí dálkové lety Norwegian do Buenos Aires. Aerolinie plánuje létat s letouny Boeing 787 do argentinského hlavního města z Londýna, Paříže, Barcelony, Kodaně a Stockholmu.

Norwegian - Boeing 737-800
Norwegian - Boeing 737-800 (foto: © Norwegian)

Postupné otevírání argentinského trhu láká také další zahraniční dopravce a investory. V loňském roce otevřel kolumbijský národní dopravce svou pobočku Avianca Argentina. Ta zatím operuje se dvěma letadly ATR 72-600, nicméně v plánu je rozšíření flotily na 18 letadel. O Argentinu se také zajímá Julian Cook, zakladatel švýcarské regionální aerolinie Flybaboo, který stojí za projektem nízkonákladové společnosti Flybondi.

Flybond
Vizuál připravované argentinské aerolinie Flybondi (zdroj: Flybondi.com)

V současnosti jsou hlavními domácími aeroliniemi Aerolineas Argentinas, LATAM Argentina, Austral Lineas Aéreas a pod armádu spadající LADE. Vláda do nástupu nového prezidenta Macriho svými regulačními opatřeními chránila zejména Aerolineas Argentinas. Úřady například nepovolovaly lety zahraničních dopravců mimo hlavní město Buenos Aires. Vnitrostátní dopravce dosud musí žádat o povolení létat na určité domácí lince. Součástí pravidel je i cenová regulace, kdy letecké společnosti musí dodržovat stanovené minimální ceny.

Výsledkem těchto regulací je, že počet linek je v současnosti poddimenzovaný a neodpovídá možnému potenciálu rozvoje. V Argentině v současnosti neoperuje ani žádná nízkonákladová letecká společnost, což je vzhledem k velikosti země a její ekonomické úrovni unikát. Možností dalšího růstu letecké dopravy v Argentině jsou tedy velké, což platí zvláště pro low-cost aerolinie. Limitujícím faktorem jsou stále existující regulace a další růst je tak podmíněn jejich odbouráváním.

Tomáš Hampl