Nizozemský král létající u KLM se přeškolí na Airbusy A321neo

25.04.2025 17:18 - Evropa



Nizozemský král Vilém-Alexandr bude i nadále příležitostně létat jako druhý pilot na Boeingu 737NG pro leteckou společnost KLM. Panovník létá na pravidelných linkách KLM, aby si udržel své dovednosti a mohl i nadále pilotovat vládní Boeing 737-700 BBJ. Král Vilém-Alexandr tuto neděli oslaví 58. narozeniny, což je pro piloty KLM věk odchodu do důchodu. Monarcha však nehodlá s létáním přestat a podle nizozemského deníku De Telegraaf se dokonce hodlá přeškolit na Airbusy A321neo. Král již dříve uvedl, že pilotování letadel je pro něj koníčkem.

Z tohoto důvodu hodlá Vilém-Alexandr s výcvikem na Airbus A321neo počkat, dokud nebude vyškoleno dostatek jiných pilotů. Nechce totiž zabírat místo, kdy KLM potřebuje vycvičit velké množství pilotů pro nové airbusy. Jakmile tlak na výcvik poleví a uvolní se místa, král se hodlá na A321neo přeškolit.

V současnosti nizozemský král létá pro KLM dvakrát až třikrát měsíčně. Vedle toho také pilotuje vládní Boeing 737-700 BBJ. KLM chce postupně přejít z Boeingů 737NG na Airbusy A320 a A321neo, a tak pokud chce král nadále pro společnost létat, je přeškolení nutností.

Nizozemský král Vilém-Alexandr jako pilot společnosti KLM (foto: KLM)

Podle deníku De Telegraaf bude pro krále přeškolení na Airbusy A321neo značně časově náročné. Během tohoto období totiž bude muset Vilém-Alexandr skloubit toto přeškolení se svými královskými povinnostmi.

Vilém-Alexandr se věnuje pilotování letadel již čtyřicet let. V roce 1985, ve svých osmnácti letech získal licenci soukromého pilota letadel. V roce 1994 získal vojenský pilotní průkaz a od roku 2001 je Vilém-Alexandr také držitelem licence dopravního pilota.

Koncem 80. let král létal v Africe pro organizaci Amref Flying Doctors. Rovněž pracoval jako pilot pro organizaci Kenya Wildlife Service. Získání licence dopravního mu otevřelo svět velkých dopravních letadel. Příležitostně létal u letecké společnosti Martinair, později pravidelně létal s Fokkerem F27 pro KLM CityHopper. Později přešel na Fokker 70 a zmíněný Boeing 737 u společnosti KLM.

Témata