Nigerijský ministr letectví pozastavil projekt národní aerolinie Nigeria Air

03.09.2023 20:33 - Afrika



Projekt nové nigerijské národní letecké společnosti Nigeria Air se opět zkomplikoval poté, co nový ministr letectví Festus Keyamo nařídil jeho pozastavení. Stalo se tak jen necelé dva týdny od nástupu Kayama do funkce. Na základě rozhodnutí budou pozastaveny veškeré aktivity spojené se zahájením provozu Nigeria Air.

Boeing 737 MAX 8 v barvách Nigeria Air na mezinárodním letišti v Abuja (zdroj: video na síti X)

Nigeria Air se mají stát novou vlajkovou leteckou společností ve spolupráci s Ethiopian Airlines, které byly v loňském roce vybrány za strategického partnera. Etiopský dopravce by měl poskytnout letadla, know-how, management a zajistit výcvik posádek a pilotů. Výměnou za to by měl obdržet 49 % akcií v Nigeria Air. Další podíl má vlastnit nigerijský suverénní investiční fond a nigerijské firmy MRS a SAHCO. Nigerijský stát má držet v nové společnosti jen 5 % akcií.

Nová společnost Nigeria Air je projektem bývalého nigerijského prezidenta Muhammada Buhariho, který byl v úřadu do letošního května. Buhari usiloval o to, aby Nigeria Air zahájila provoz ještě za jeho prezidentské funkce. Nakonec společnost alespoň zahájila činnost těsně před ukončením jeho mandátu. Do nigérijského hlavního města Abuja přiletěl Boeing 737 MAX 8 v barvách Nigeria Air, aby byl předveden novinářům a pozvaným hostům. Později po odhalení místním tiskem dočasný ředitel Nigeria Air přiznal, že se jednalo o letadlo Ethiopian Airlines, které do Abuja přiletělo na charterovém letu a o den později letadlo odletělo zpět do Etiopie.

Později bylo oznámeno, že Nigeria Air zahájí provoz s cestujícími letos v říjnu. Šéf Ethiopian Airlines Mesfin Tasew uvedl, že společnost bude provozovat dvě úzkotrupá a dvě širokotrupá letadla. Projekt Nigeria Air na jaře také projednával nigerijský parlament a některé jeho výbory označily projekt za podvod.

Projekt nové národní aerolinie Nigeria Air se nelíbí ostatním nigérijským leteckým společnostem, kteří v něm vidí nekalou konkurenci. Asociace nigerijských leteckých společností již stihla vyjádřit uznání novému ministru letectví za jeho rozhodnutí pozastavit projekt Nigeria Air. Podle mluvčího asociace se jedná o nepromyšlený projekt, který byl dosud realizován bez jakékoliv transparentnosti.

Bývalá národní letecká společnost Nigeria Airways zkrachovala v roce 2003. Přestože od té doby vznikla v Nigérii řada leteckých společností, žádná z nich neplní roli národního leteckého dopravce.

Jen rok po krachu Nigeria Airways byla založena společnost Virgin Nigeria za spolupráce místních investorů a Virgin Group. Společnost s velkými ambicemi zahájila provoz, ale již v roce 2008 došlo ke sporům s nigerijskými úřady, které nařídily přemístit lety domácí lety společnosti na letišti v Lagosu z mezinárodního do vnitrostátního terminálu. Virgin Group se nakonec rozhodly v roce 2008 ze společného podniku vystoupit, v roce 2010 pak byla aerolinie uzemněna.

Dalším dopravcem s ambicí stát se novou národní aerolinií byly Arik Air. Společnost založena v roce 2002 rychle expandovala a začala létat v roce 2009 dálkové lety do Londýna a o rok později do New Yorku. U Boeingu si aerolinie dokonce objednala dokonce nové Boeingy 747-8I. Nakonec se však společnost v roce 2017 dostala do značných finančních potíží a byla nucena zrušit dálkové lety, většinu tras a také objednávky nových dálkových letadel. V současnosti Arik Air létá pouze na vnitrostátních linkách.

Témata