Boeing přišel o objednávku na letouny 747-8I

29.01.2017- Afrika



Největší nigerijská letecká společnost Arik Air zrušila svou objednávku dvou letadel Boeing 747-8I a místo nich objednala dva Boeingy 787-9. Tato změna znamená pro amerického výrobce další snížení počtu objednávek na poslední generaci legendárních letounů Jumbo Jet. Na verzi pro cestující získal dosud Boeing objednávky od šesti zákazníků jen na 50 letadel. Vyrobit přitom zbývá již jen sedm objednaných strojů 747-8I. Poslední objednávka na verzi pro cestující přišla v roce 2013 od společnosti Transaero Airlines, která objednala čtyři letouny 747-8I. Osud této objednávky je po zastavení provozu ruské společnosti nejasný, přestože zatím nebyla oficiálně zrušena.

Arik Air - Boeing 747-8I
Boeing 747-8I v barvách Arik Air (grafika: © Boeing Co.)

O něco úspěšnější je nákladní verze 747-8F, na kterou má Boeing objednávky na 88 letadel od deseti leteckých společností. Důležitým úspěchem byla loňská objednávka na 14 letadel 747-8F s opcí na dalších 14 kusů od UPS Airlines. Boeingu tak zbývá ještě vyrobit 19 letadel nákladní verze. S ohledem na nízký počet objednávek výrobce snížil tempo výroby tohoto typu. V současnosti Boeing vyrobí vždy jeden letoun 747-8 za dva měsíce.

Arik Air - Boeing 787 a Boeing 777
Boeing 787 a Boeing 777 (grafika: © Boeing Co.)

Arik Air podepsal kontrakt na dodávku dvou letadel Boeing 747-8I v roce 2011, přičemž objednávka byla tehdy poměrně překvapivá. Nigerijský dopravce byl první africkou leteckou společností, která letouny 747-8 objednala. Současná změna na letouny Boeing 787-9 bude potřebám Arik Air z hlediska kapacity letadel a ekonomiky provozu vyhovovat mnohem více. Společnost v současnosti provozuje jen dvě dálkové linky, když z Lagosu létá do New Yorku a Londýna. Těžištěm provozu jsou mezinárodní linky v západní a střední Africe a vnitrostátní lety v Nigérii. Flotila Arik Air je proto poměrně pestrá a v současnosti se skládá ze dvou letadel Airbus A340-500, dvou A330-200, deseti Boeing 737-700/800, čtyř Bombardier CRJ700, jednoho CRJ1000 a dvou Q400.

Arik Air - mapa linek
Mapa linek Arik Air (grafika: © Arik Air)

Tomáš Hampl