Největší objednávka v historii Uzbekistan Airways. Boeing dodá až 22 letadel Dreamliner

23.09.2025 16:09 - Asie & Austrálie



Zástupci Boeingu a Uzbekistan Airways podepsali včera ve Spojených státech závaznou objednávku na dodávku čtrnácti Boeingů 787-9 s opcí na dalších osm letadel. Jedná se o největší objednávku v historii uzbeckých národních aerolinií. Podpisu objednávky přihlížel také prezident Uzbekistánu Šavkat Mirzijojev, který se v New Yorku účastní Valného shromáždění OSN. Současně Boeing podepsal memorandum o porozumění s uzbeckým ministerstvem dopravy o rozvoji letectví v této středoasijské zemi.

Vizualizace objednaného Boeingu 787-9 v barvách Uzbekistan Airways nad New Yorkem (foto: Boeing)

„Rodina letadel Boeing 787 Dreamliner se osvědčila jako základ našich dálkových letů,“ uvedl Šuchrat Chudajkulov, předseda představenstva Uzbekistan Airways. „S tímto novým kontraktem posilujeme postavení, jak naší letecké společnosti, tak i naší země jako vedoucího leteckého uzlu ve střední Asii,“ dodal Chudajkulov.

Uzbekistan Airways jako první aerolinie ze střední Asie zařadila v roce 2016 do své flotily Boeingy 787. V současnosti provozuje sedm letadel 787-8, z nichž jeden je ve VIP verzi pro přepravu nejvyšších uzbeckých představitelů.

S Dreamlinery společnost spojuje Uzbekistán s destinacemi v Evropě, Asii a Spojených státech. Uzbekistan Airways létají se 787 bez mezipřistání také přímou pravidelnou linku z Taškentu do New Yorku-JFK. Dreamliner překoná vzdálenost více než 10 tisíc kilometrů mezi oběma městy za třináct hodin.

Boeingy 787 ve verzi -9 budou novinkou ve flotile Uzbekistan Airways. Tato letadla umožní společnosti výrazně rozšířit síť dálkových linek a zlepšit tak propojení Uzbekistánu se světem. Na stávajících linkách nové Dreamlinery navýší kapacitu a také zvýší flexibilitu, kdy společnost bude moci lépe reagovat na proměny poptávky cestujících.

Uzbekistan Airways - Boeing 787-8 (foto: Anna Zvereva/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Vedle letadel 787-8 Uzbekistan Airways na dálkových linkách provozuje také osm Boeingů 767-300ER a dva A321LR. Dá se očekávat, že tyto 767 budou v budoucnu postupně vyřazeny.

Zatímco na dálkových linkách spoléhají Uzbekistan Airways téměř výhradně na letadla od Boeingu, tak na středních a krátkých tratích využívají stroje jen od Airbusu. Společnost na těchto linkách létá s Airbusy A320 a A320neo.

Uzbekistán v posledních letech výrazně investuje do leteckého sektoru. Investice státu směřují do rozvoje letišť včetně těch regionálních. Podporu státu má rovněž vznik dalších leteckých společností i leteckých spojů s cílem podpořit růst cestovního ruchu.

Témata