Nad Prahou zakrouží Tetička Ju

19.05.2003 - Česká republika



HISTORIE JU 52 -
D-AQUI
6.4.1936 - první let z továrního letiště v Dessau, letoun byl postaven jako vodní člun, výr. č. 5555
10.4.1936 - stroj dodán Lufthanse, nese jméno "Fritz Simon"
duben - květen 1936 - létá na pravidelných linkách Lufthansy
4.6.1936 - letoun kupuje norská společnost D.N.L., u které létá jako LN-FAH "Falken"
9.4.1940 - stroj je konfiskován německou armádou
9.9.1940 - návrat na linky Lufthansy
květen 1945 - poslední let u Lufthansy, letoun přebírá norské vojenské letectvo, kde létá jako LN-KAF
1947 - generální oprava letounu za použítí trupu jiného Junkersu Ju 52
1948 - 1952 - přeprava cestujících na pravidelných linkách D.N.L., později SAS
11.10.1956 - letoun je vyřazen z flotily SAS
30.7.1957 - stroj kupuje ekvádorská společnost Transportes Aereos Orientales, u které létá jako HC-ABS "Amazonas", letoun získává běžný podvozek
1963 - letoun odstaven na letišti v Quitu
25.5.1970 - stroj kupuje Američan Lester F. Weaver, který jej předvádí na leteckých dnech v USA, FAA schvaluje pouze tento způsob využití letadla, přidělena registrace N130LW
4.3.1975 - letoun kupuje Martin Caidin, stroj dostává novou registraci N52JU a je přejmenován na "Iron Annie"
červen - listopad 1976 - generální oprava letounu - motory BMW jsou nahrazeny motory Pratt & Whitney
12.10.1984 - představenstvo Lufthansy rozhodlo o koupi "Iron Annie"
10.12. - 28.12.1984 - letoun je přelétnut z USA přes Kanadu, Grónsko, Island a Velkou Británii do Hamburku, délka trasy přesáhla 8 000 km
leden 1985 - březen 1986 - Lufthansa Technik letoun rekonstruuje
1.4.1986 - první let po restaurování z letiště Hamburk - Fuhlsbüttel
6.4.1986 - přesně po 50 letech byl letoun znovu uveden do provozu jako D-CDLH
13.6.1986 - pojmenování letounu Berlin - Brandenburg je doplněno o jméno Reinharda Abrahama
1997 - letoun zavítal do Prahy
6.4.2001 - 65. narozeniny letounu - od znovuuvedení u Lufthansy stroj uskutečnil 9 624 letů a přepravil 109 124 cestujících.

Zpracováno podle stránek Freunde der Lufthansa Ju 52
Tetičku Ju, jak se letounu Junkers Ju 52 říká, bylo v Praze možno naposled obdivovat před dvěma roky, když letecká společnost Lufthansa slavila 75. výročí svého založení. Vůbec poprvé Ju 52 do Prahy zavítal v roce 1997. Protože se tady letadlu pokaždé dostalo nadšeného přijetí a velkého zájmu veřejnosti, opakuje se jeho návštěva letos už potřetí. Tentokrát bude dvoudenní a celkem se letoun nad město a jeho blízké okolí vznese čtyřikrát.

Junkers Ju 52 se řadí k nejúspěšnějším typům v dějinách letectví, je to první celokovový letoun ve flotile Lufthansy. Ju 52 s registrační značkou D-AQUI začal létat v roce 1936. Stroj pojme 16 pasažérů, o které pečuje čtyřčlenná posádka. Tvoří ji dva piloti, letecký inženýr a stevard. Z dnešního pohledu bychom letoun označili za malý, ve 30. letech patřil k největším letounům své doby. Rozpětí křídel je téměř třicet metrů, délka trupu devatenáct. Prázdný letoun váží skoro osm tun, s cestujícími se hmotnost zvýší až na deset a půl tuny. Maximální vzdálenost, kterou letoun překoná, je tisíc kilometrů, což odpovídá asi čtyřem hodinám letu.

Lufthansa - Junkers Ju-52
Lufthansa - Junkers Ju-52
(Foto: Bodo Bondzio / Lufthansa)

Junkers Ju 52 D-AQUI během svého "aktivního" života prolétal téměř celý svět. Kromě Německa se jeho domovem načas stalo Norsko. V padesátých letech se přesunul dokonce až za oceán a nejkrušnější etapu svého létání prožil v Ekvádoru, kde musel létat ve vysoko položených oblastech v okolí Quita. Tady ve velmi obtížných podmínkách přepravoval nejen cestující, ale také náklad. V roce 1963 byl letoun odstaven na letišti v Quitu a vystaven tak nepříznivému působení tropického klimatu.  Začátkem 70. let se letoun dostal do USA, kde létal hlavně na leteckých dnech. V říjnu 1984 představenstvo společnosti Lufthansa rozhodlo o zakoupení letounu. Letoun po absolvování více než 8 000 km dlouhého přeletu z USA přistál 28. prosince 1984 na hamburském letišti Fuhlsbüttel. Zatímco od 50. let letoun chátral a teprve poslední americký majitel provedl generální opravu, u německého dopravce byl stroj podroben komplexní rekonstrukci. V péči pracovníků Lufthansa Technik bylo letadlo téměř dva roky. 1. dubna 1986 se Tetička Ju znovu vznesla do vzduchu a od té doby až dosud příležitostně létá na krátkých vyhlídkových letech.

Letoun vlastní nadace Deutsche Lufthansa Berlin-Stiftung (DLBS), která se od roku 1986 o stroj stará. Cílem nadace je rozvíjet odkaz německého civilního letectví, vedle Ju 52 má tak nadace ve své "flotile" další typy: Messerschmitt Me 108, Arado Ar 79 a Dornier Do 27. Největší zájem je však o Tetičku Ju, jen pro letošní sezónu, která začala 13. dubna je naplánováno 164 vyhlídkových letů ve 43 městech. Jedním z nich je, jak již bylo uvedeno i Praha, kam Ju 52 přiletí ve středu 21. května ve 12.00 na mimořádné lince LH 8811 z Drážďan. Celkem by se měly v Praze uskutečnit čtyři vyhlídkové lety - dva ve středu 21.5. (LH 8812 - 14:00-14:45, LH 8813 - 15:15 - 16:00) a dva ve čtvrtek 22.5. (LH 8811 - 11:00 - 11:45, LH 8812 - 12:15 - 13:00). Ačkoliv vyhlídkové lety jsou určeny pouze pro pozvané hosty, nepřijdou zájemci z řad široké veřejnosti zkrátka. I letos bude Junkers vystaven na ploše starého ruzyňského letiště, a to 21. května od přibližně 17 do 19 hodin. V malých skupinkách si ho budou moci fandové projít, posadit se na sedadla, obhlédnout pilotní kabinu a aspoň na chvíli se tak vžít do pocitů lidí, kteří se s Ju 52/3m vydávali na jeho první lety.

Témata