MS-21 poprvé vzlétne v roce 2016

11.09.2014- Nová letadla



První let nového ruského střednětraťového letounu MS-21 se uskuteční v roce 2016. Podle agentury TASS to uvedl vicepremiér Dmitrij Rogozin na setkání s ruským předsedou vlády Dmitrijem Medveděvem. V dubnu 2016 má být podle Rogozina dokončena montáž prvního prototypu a následně by se měl uskutečnit první let. V současnosti byl ve výrobním závodě společnosti Irkut zkompletován trup prvního letounu.

Irkut MS-21
Letoun MS-21 na grafice společnosti Irkut (foto: Irkut)

Nový letoun MS-21 je vyvíjen jako náhrada za starší ruské letouny pro střední tratě. Svými parametry by měl být přímou konkurencí pro letouny Boeing 737 a Airbus A320. Zatím se počítá s výrobou třech verzí MS-21, jež se liší kapacitou a doletem. Nejmenší verze -200 je podle uspořádání určena pro přepravu 136 až 162 cestujících. Větší verze -300, která bude mít dolet 5000 km, je určena pro 152 až 198 cestujících. Největší verze -400 pojme 178 až 230 cestujících s doletem 5500 km. Tato verze bude poháněna výhradně dvojicí nových ruských motorů PD-14. U menších verzí -200 a -300 si budou moci zákazníci vedle PD-14 zvolit také motory Pratt & Whitney. Podle Rogozina je vývoj nového motoru PD-14 úzce koordinován s vývojem MS-21.

Irkut MS-21 - pilotní kabina
Pilotní kabina MS-21 (foto: Irkut)

Nový letoun vyvíjí Irkut ve spolupráci se společností Jakovlev. Obě firmy jsou součástí sjednocené Všeobecné letecké korporace (OAK). Koncem srpna schválila ruská vláda garanci na úvěr ve výši 400 milionů dolarů, který poskytla na financování vývoje MS-21 pro letošní rok ruská banka Sberbank. Součástí dohody je i otevření úvěrové linky u Sberbank až do výše jedné miliardy dolarů.

V současnosti má společnost Irkut závazné objednávky na 160 letadel MS-21. Největším zákazníky jsou společnosti Ilyushin Finance a Aviacapital-Service, které každá objednaly po padesáti letounech. Dalším důležitým zájemcem je společnost VEB Leasing, jež uzavřela kontrakt na dodávku 30 letadel MS-21.

Tomáš Hampl