Irkut MS-21 se poprvé představil veřejnosti

08.06.2016- Nová letadla



Ruský výrobce Irkut dnes slavnostně představil ve svém závodě v Irkutsku nový střednětraťový letoun MS-21 (zkratka Magistralnij Samaljot 21 veka, v překladu dopravní letoun 21. století). Slavnostního rolloutu se zúčastnili ruský premiér Dmitrij Medveděv spolu s vicepremiéry vlády, ministr průmyslu a obchodu, představitelé ruského průmyslu, zástupci leteckých společností a další hosté. Ruský premiér nový letoun vysoce ocenil. „Dnešní událost potvrzuje, že jsme schopni vyvíjet letadla, které posouvají naše letectví kupředu a jež dokážou obstát v konkurenci s jinými typy,“ uvedl Medvěděv na dnešním ceremoniálu. Podle ruského premiéra MS-21 svou technickou úrovní převyšuje všechny konkurenční letouny, které jsou v současnosti v provozu.

Irkut Ms-21
Nový letoun MS-21 se poprvé představuje (foto: © Irkut)

Dnešní představení MS-21 je pro ruský letecký průmysl velmi důležité. MS-21 je totiž po Superjetu 100 od Suchoje teprve druhým letounem, který byl kompletně vyvinut po rozpadu Sovětského Svazu. Nejde se tak divit, že v souvislosti s představením MS-21 zavládla v zemi euforie a padaly slova o tom, že ruský letecký průmysl má stále dobré jméno a nikdy nevypadl z první ligy světových výrobců apod.

Irkut Ms-21
MS-21 a ruský předseda vlády Dmitrij Medveděv za řečnickým pultem (foto: © Irkut)

Přestože má program vývoje zpoždění už zhruba dva roky, je další harmonogram velmi optimistický. Dnes představený letoun se zapojí co nejdříve do pozemních zkoušek. A první let MS-21 se možná uskuteční ještě letos, výrobce jej totiž plánuje mezi letošním prosincem a únorem 2017. V již příštím roce má být dodán MS-21 prvnímu leteckému dopravci. Tím se stane ruský Aeroflot, který závazně objednal celkem 50 kusů MS-21. Ve prospěch dodržení harmonogramu mluví podpora nového letounu z nejvyšších vládních míst, v jeho neprospěch pád ruského rublu a s tím související problémy ruské ekonomiky. Dalším faktorem, který by mohl být příčinou dalšího zpoždění programu, je snaha nahrazovat zahraniční dodavatele domácími výrobci.

Irkut Ms-21
MS-21 (foto: © Irkut)

Nový letoun MS-21 měl být náhradou za stárnoucí letouny Tu-134 a Tu-154 a částečně také za Tu-204. Tupolev Tu-134 z ruského nebe prakticky vymizel a Tu-154 rychle mizí. Se státní podporou by mohl být MS-21 pro místní dopravce alternativou k letounům Airbus A320 a Boeing 737, které se v Rusku na krátkých a středních linkách nebývale rozšířily. Výrobce Irkut dosud získal závazné objednávky na 242 letadel a na dalších 88 kusů byly učiněny opce. Největší zájem je o variantu MS-21-300, která je určena pro 163 – 211 cestujících. Žádná objednávka zatím nepřišla na největší verzi MS-21-400, která má kapacitu 178 – 230 cestujících. Vedle ruských dopravců a leasingových firem letoun objednaly dále společnosti z Malajsie a Egypta. Nejnovější objednávka přišla tento týden od Azerbaijan Airlines na 10 kusů verze MS-21-300.

Irkut Ms-21
MS-21 (foto: © Irkut)

Tomáš Hampl