Letecké společnosti, které v roce 2018 zmizely ze scény

31.12.2018 - Evropa



Letecká doprava je dynamickým, velmi konkurenčním odvětvím, které citlivě reaguje na různé změny jako jsou výkyvy cen ropy, politické otřesy, finanční nestabilita či epidemie nemocí. Letecké společnosti nejenom vznikají, ale také kvůli těmto faktorům a ostré konkurenci zanikají. Přinášíme výčet aerolinií, které v roce 2018 zmizely ze scény.

Air Bagan


Letoun ATR 72 společnosti Air Bagan (foto: Kok Chwee Sim/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0)

Regionální aerolinie z Myanmaru oznámila v srpnu, že ukončuje činnost a vzdává se své licence. Flotilu tvořil jen jeden letoun ATR 72-500.

Aserca Airlines


Aserca Airlines - McDonnell Douglas MD-83 (foto: Jewbask/Wikimedia Commons - public domain)

Venezuelská regionální aerolinie se stala jednou z obětí ekonomického kolapsu své země. 23. února 2018 společnost byla nucena zastavit všechny své lety z důvodu ztráty licence. 22. května 2018 pak aerolinie oznámila, že po 50 letech provozu zastavuje činnost. Aserca Airlines provozovaly osm letadel McDonnell Douglas MD-82/MD-83, se kterými létaly do devíti destinací.

Azur Air Germany


Boeing 737-900ER společnosti Azur Air Germany (foto: Marvin Mutz/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Německá charterová společnost sídlící v Düsseldorfu se potýkala delší dobu s problémy. Po ukončení dálkových charterových letů zajišťovala aerolinie v letošní letní sezóně pro svého vlastníka, nizozemsko-tureckého operátora Anex Tourism Group, lety do prázdninových destinací v oblasti Středomoří. V červenci Azur Air Germany zredukovala svou flotilu na jediné letadlo, Boeing 737-900ER. 26. září 2018 pak společnost oznámila, že s okamžitou platností zastavuje provoz.

Cello Aviation


Cello Aviation - Boeing 737-300 (foto: Alec Wilson/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Menší britský dopravce oznámil 12. října 2018, že zastavuje provoz. Společnost se zaměřovala na VIP charterové lety a ACMI pronájmy. Flotila se skládala z jednoho letounu Avro RJ100 a jednoho Boeingu 737-300. V roce 2011 zajistily Cello Aviation přepravu britské královny Alžběty II. a prince Philipa do Dublinu.

Cobalt

Reklama společnosti Cobalt určená pro britský trh (zdroj: Cobalt/YouTube)

Středa 17. října 2018 byla posledním dnem provozu kyperské letecké společnosti Cobalt. Managementu společnosti se poté, co čínský vlastník zastavil další financování ztrátové aerolinie, nepodařilo zajistit vstup nového investora. Společnost Cobalt, která zahájila pravidelný provoz v červnu 2016, chtěla zaplnit uvolněný prostor po krachu původních Cyprus Airways. Flotila se postupně rozrostla na šest letadel A319/A320, které létaly do 23 destinací v Evropě a na Blízkém východě. Full service aerolinie však nedokázala čelit konkurenci nízkonákladových společností, které na Kypr létají.

FlyViking


Dash 8-100 společnosti FlyViking (foto: Ola Giæver/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

Norská regionální aerolinie 12. ledna 2018 zastavila svůj provoz. Společnost provozovala od roku 2017 ze své základny v Tromsø pravidelné vnitrostátní linky. Před zastavením provozu společnost FlyViking provozovala tři letouny Dash 8-100, se kterými létala do deseti destinací v Norsku.

Great Lakes Airlines


Beechcraft 1900D společnosti Great Lakes Airlines (foto: Cory W. Watts/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Americká regionální aerolinie oznámila 26. března 2018, že zastavuje všechny své lety. Společnost operující jako United Express na západě USA se zaměřovala na přípojné lety z malých měst do hubů United Airlines. Aerolinie, která byla v minulosti největším příjemcem dotací z programu Essential Air Service, postupně o tuto podporu linek do malých měst přišla. Bez těchto příjmů se existence společnosti ukázala dlouhodobě jako neudržitelná. Společnost ve svém prohlášení zdůraznila, že nezbankrotovala a bude pokračovat ve spolupráci s malou aerolinií Aerodynamics, která pod značkou Great Lakes Jet Express zajišťuje lety z Denveru do dvou měst v Jižní Dakotě. Flotila Great Lakes Airlines se skládala ze 30 letadel Embraer EMB-120 a Beechcraft 1900D.

JETGO Australia


JETGO Australia - Embraer 135LR (foto: Bidgee/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0)

Menší australská regionální aerolinie 1. června 2018 zastavila přepravu cestujících a vstoupila do nucené správy. 5. července 2018 pak soud rozhodl o likvidaci společnosti. JETGO Australia operovala s pěti letouny Embraer 135LR/140LR/145LR pravidelné linky na východním pobřeží Austrálie.

Latin American Wings (LAW)


Boeing 737-300 chilské společnosti Latin American Wings (foto: Juan Carlos Bascuñán Lizana/Wikipedia Commons - CC BY-SA 2.0)

10. března 2018 oznámila tato chilská letecká společnost, že zastavuje všechny své lety s tím, že kvůli finančním problémům projde restrukturalizací. Následně chilský úřad civilního letectví oznámil, že Latin American Wings odebral osvědčení leteckého provozovatele. Společnost provozovala ze Santiaga de Chile linky do Punta Cana, Port-au-Prince, Caracasu, Miami, Limy a Mendosy. Flotila byla tvořena pěti letouny Boeing 737-300.

Nature Air


Letoun DHC-6 Twin Otter společnosti Nature Air (foto: Mariordo/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0)

Malá kostarická aerolinie létající zejména na vnitrostátních linkách byla známá mnohým turistům, kteří tuto středoamerickou zemi navštívili. 31. prosince 2017 došlo k tragické havárii letounu Cessna 208 Caravan. Nehoda si vyžádala životy dvou členů posádky a všech deseti cestujících, turistů z USA. Americká média začala upozorňovat na nebezpečí letů v této zemi. Kostarický úřad civilního letectví 2. května 2018 zrušil společnosti provozní licenci.

Nextjet


Dnes již raritní typ BAe ATP v barvách Nexjet (foto: Björn Strey/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Největší švédská regionální letecká společnost zastavila 16. května 2018 své lety a požádala o vyhlášení bankrotu. Svými linkami ze stockholmského letiště Arlanda pokrývala především menší švédská města a létala také do Finska. Aerolinie byla jednou z posledních společností, která provozovala britské letouny BAe ATP. Část společnosti od konkursního správce koupila norská aerolinie Air Leap, která začala provozovat vnitrostátní linky ve Švédsku. Další linky si rozebraly konkurenční společnosti.

OpenSkies


Boeing 757-200 společnosti OpenSkies (foto: Altair78/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0)

V závěru roku 2017 oznámil koncern IAG, že po desíti letech ukončí lety aerolinie OpenSkies pod vlastní značkou. Ta létala s letouny Boeing 757 a Boeing 767-300ER z pařížského letiště Orly do Newarku a New Yorku-JFK. Poslední let na své lince uskutečnily OpenSkies 2. září 2018. Poté OpenSkies začaly zajišťovat pro nízkonákladovou značku Level dálkové lety z letiště Orly.

Primera Air


Primera Air - Airbus A321neo (foto: Anna Zvereva/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Dánská nízkonákladová aerolinie Primera Air oznámila nečekaně koncem září, že od 2. října 2018 zastavuje všechny své lety a požádá o vyhlášení bankrotu. Zastavení provozu se týkalo také sesterské lotyšské společnosti Primera Air Nordic. Společnost uvedla, že se dostala do finančních problémů kvůli zpožděným dodávkám objednaných Airbusů a nutnosti zcela odepsat jeden letoun. Primera Air plánovala být důležitým hráčem na linkách mezi Evropou a USA. Kvůli zpoždění v dodávkách A321neo byla společnost nucena zrušit plánované transatlantické lety z anglického Birminghamu. Společnost ještě v srpnu plánovala další expanzi v roce 2019, když oznámila zahájení dálkových letů z Bruselu, Madridu, Frankfurtu a berlínského letiště Tegel. Flotila Primera Air se skládala ze dvou letadel Boeing 737-800 a pěti Airbus A321neo. Aerolinie měla v letošním roce převzít vůbec jako první letecká společnost na světě letoun Airbus A321LR. Dále měla společnost objednáno 18 letadel Boeing 737 MAX 9, přičemž první stroj měl být dodán v listopadu.

Privatair


Privatair - Boeing 737-700 (foto: Privatair)

Švýcarský dopravce, který v posledních letech létal formou ACMI pronájmu pro jiné dopravce, oznámil 5. prosince 2018, že ukončuje provoz a žádá o vyhlášení bankrotu ve Švýcarsku a v Německu. Důležitým zákazníkem společnosti byla Lufthansa, pro kterou Privatair zajišťoval do konce června pravidelné lety z Frankfurtu do indické Puny. Po ztrátě kontraktu od Lufthansy se management ještě pokusil o optimalizaci provozu a nalezení nových zákazníků. Ukázalo se však, že z hlediska další životaschopnosti, je provoz aerolinie dále neudržitelný.

Royal Wings


Royal Wings provozovaly jediný Airbus A320 (foto: Roland Nussbaumer/Wikipedia Commons - GFDL)

13. listopadu 2018 oznámily Royal Jordanian, že koncem měsíce ukončí provoz své regionální aerolinie Royal Wings. Důvodem k tomuto kroku byly vysoké provozní náklady a s tím související ztráty. Před zastavením provozu létala společnost do Egypta a Turecka. V minulosti Royal Wings provozovaly rovněž vnitrostátní spoj do Aqaby a linky do Libanonu, Sýrie a Izraele.

Saratov Airlines


Saratov Airlines - Antonov An-148 (foto: Alex Snow/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

Havárie letounu Antonov An-148 na lince z Moskvy do Orsku, ke které došlo 11. února 2018, odstartovala konec této ruské aerolinie. Tragédie si vyžádala život všech 65 cestujících a šesti členů posádky. Ruské úřady v březnu zkrátily společnosti platnost provozní licence a vyzvali společnost k zastavení prodeje letenek. Začátkem dubna Rosaviacija vyzvala aerolinii k dobrovolnému zastavení provozu kvůli bezprecedentnímu přístupu k bezpečnosti letů. Saratov Airlines o několik dnů později oznámily, že budou létat pod značkou Ivolga Airlines. 30. května 2018 pak Saratov Airlines s definitivní platností ukončily svůj provoz.

Skywork Airlines

Propagační video Skywork Airlines (zdroj: flyskywork/YouTube)

Švýcarská regionální aerolinie operující z Bernu oznámila 29. srpna 2018 zastavení všech letů. Společnost zároveň požádala soud o vyhlášení bankrotu a vrátila svou provozní licenci. K ukončení provozu došlo poté, co se managementu nepodařilo najít nového investora, který by pomohl zajistit další pokračování letů. Společnost ve svém prohlášení uvedla, že byla poslední švýcarskou leteckou společností s domácím kapitálem. SkyWork Airlines létaly se šesti letouny Saab 2000 z Bernu do zhruba dvacítky evropských destinací. V minulosti společnost provozovala také letouny Dornier 328.

Small Planet Airlines


Small Planet Airlines - Airbus A320 (foto: Robert Underwood/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Ambiciozní litevský dopravce s dceřinými společnostmi v Polsku, Německu a Kambodži se na podzim dostal do finančních problémů. Nejdříve 18. září 2018 požádala o ochranu před věřiteli Small Planet Airlines Germany s tím, že projde restrukturalizací. Mezitím však přišla o zákazníky a 31. října 2018 zastavila všechny lety. V listopadu pak německá pobočka vyhlásila bankrot. Restrukturalizaci oznámila v říjnu také polská dcera, aby nakonec 9. listopadu 2018 zastavila všechny lety. Ve stejném měsíci zastavila provoz také pobočka v Kambodži. A 28. listopadu 2018 odebral litevský úřad civilního letectví provozní licenci litevské Small Planet Airlines.

Up

Odlet letounu v barvách Up z ruzyňského letiště (zdroj: Aeroplanes11/YouTube)

Izraelská letecká společnost El Al oznámila začátkem letošního roku, že v říjnu ukončí provoz letů pod nízkonákladovou značkou Up. Na tuto značku El Al převedl lety do některých destinací ve střední a východní Evropě včetně Prahy. V barvách Up létaly čtyři Boeingy 737-800. Poslední let pod značkou Up se uskutečnil 14. října 2018. Cestujícím hledající nízké ceny, nabídl El Al nový tarif umožňující cestu jen s příručním zavazadlem.

Virgin America


Virgin America - Airbus A320 (foto: BriYYZ/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

V roce 2016 Alaska Airlines koupily společnost Virgin America a rozhodly se, že její provoz postupně integrují pod svou značku. Poslední let provozovaný Virgin America se uskutečnil 26. dubna 2016. Přesto ještě nějaký čas budou moci i nadále letět letouny v barvách Virgin America, ale již jen na linkách Alaska Airlines. Změna barev více než šedesátky letadel totiž má být ukončena v roce 2020.

VLM Airlines


VLM Airlines - Fokker 50 (foto: Flo Weiss/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

Belgická letecká společnost, která v minulosti prošla několika restarty, oznámila 31. srpna na svých webových stránkách, že z rozhodnutí akcionářů ukončuje provoz a vstupuje do likvidace. Již v průběhu srpna aerolinie zrušila většinu linek s výjimkou spojení Anverp s Londýnem a Curychem. Zastavení provozu a likvidace se týkala také sesterské společnosti VLM Airlines Slovenia, která plánovala operovat linky ze slovinského Mariboru.

Wataniya Airways

Přivítání prvního letu Wataniya Airways v roce 2017 na letišti v Baku (zdroj: Emil Ilyasov/YouTube)

Kuvajtská letecká společnost se v letní sezóně potýkala s častými zpožděními a rušením letů. Z těchto důvodů vypověděl v září management smlouvu řecké společnosti Olympus Airways, která pro ni zajišťovala lety formou ACMI pronájmu, a zastavila všechny lety. O několik dnů později pozastavil společnosti kuvajtský úřad pro civilní letectví licenci na tři měsíce. V prosinci došlo k definitivnímu zrušení osvědčení leteckého provozovatele. Wataniya Airways létala z Kuvajtu do 16 destinací na Blízkém východě a v Evropě. Společnost měla objednáno 25 letadel Airbus A320neo a 10 strojů Embraer E195-E2. Dodávky A320neo měly být zahájeny v roce 2022, zatímco E195-E2 již v roce 2020.

Štítky