Evropské leasingové firmy ruší smlouvy o pronájmu letadel ruským dopravcům

28.02.2022 - Evropa



Podle nejnovějších sankcí EU vydaných v neděli večer, musí evropské leasingové firmy ukončit pronájmy letadel ruským dopravcům. Největší z firem, jejichž obchodní model se zaměřuje na pronájmy letadel, jako irský AerCap a SMBC Aviation, mají v Rusku aktuálně 149, respektive 34 letadel. Celkem je leteckým společnostem z Ruska pronajato ze zahraničí přes 550 letadel. Vzhledem k aktuálně platným sankcím a doporučením necestovat do Ruska však bude pro majitele velmi těžké svá letadla přemístit do třetích bezpečných zemí. Zakládají proto pracovní skupiny, které intenzivně prochází zbývající možnosti.

Podle ruských zdrojů, zpráv RBU, bylo již jednomu letadlu Boeing 737, které provozuje ruská společnost Pobeda a vlastní jej irská leasingová společnost, již v neděli večer zabráněno, aby se z pravidelného letu z Istanbulu mohl navrátit do Ruska.

Druhým problémem leasingových společností je, že se budou muset smířit s tím, že jim již žádné platby od ruských společností za nájem letadel zřejmě nepřijdou. Za prvé bude Rusko ochromeno částečným odpojením tamních bank od platebního systému SWIFT a hlavně ani ruští dopravci samotní nebudou mít kvůli zákazu letů do Evropy možnost generovat pozitivní cash-flow a mít významnější příjmy v západních měnách. A to za situace, kdy se očekává obrovský propad kurzu ruského rublu vůči ostatním světovým měnám.

Leasingové společnosti však budou vystaveny i třetímu problému, jakkoli je oproti prvním dvěma malicherný - i kdyby se jim podařilo s letadly z Ruska přeletěl a zaparkovat je na bezpečném třetím letišti, i kdyby se vyrovnaly s výpadky příjmů od ruských společností, čeká je rozhodnutí zda letadla zakonzervovat nebo pod cenou pronajmout jiným provozovatelům.

ilustrační obrázek - letadla společnosti S7 a zaniklé ruské společnosti Transaero na letišti Moskva-Domododěvo, srpen 2012 (autor: aeroprint.com, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)

Témata