Komunita v Bernu se skládá na vlastní aerolinku FlyBair

02.11.2019 - Evropa



Bern, město na řece Aara se 133 tisíci obyvateli je místem kde sídlí švýcarská vláda a parlament. De facto je tedy hlavním městem Švýcarska. Letiště v Bernu zažilo v minulosti mnoho pokusů o rozlétání pravidelných linek. Airlinair, Augsburg Airways, BMI, Cirrus Airlines, FlyBe, Germania a SkyWorks - to jsou jména dnes již neexistujících leteckých společností, které se pokusily rozlétat linky z tohoto města. Nejvíc postihl letiště v Bernu zejména krach švýcarské společnosti SkyWorks, která měla v Bernu bázi. SkyWorks spojovaly Bern s Vídní a přes léto i s destinacemi ve Středomoří. V roce 2018 prošlo místním letištěm 151 tisíc pasažérů, přičemž v dobách největší slávy v roce 2012 dokonce odbavilo 271 tisíc pasažérů.

Embraer 190 v barvách FlyBair (foto: FlyBair)

Důvodem proč hlavní město Švýcarska nemá letecké spojení se světem je zejména blízkost okolních letišť v Ženevě, Basileji a především Curychu. Letiště v Curychu je totiž od Bernu vzdáleno jen 125km, což je zhruba 80 minut jízdy autem po dálnici. Ženevské letiště je vzdáleno 155km, cca 95 minut autem. Nejbližší letiště v Basileji je dokonce jen 105km, zhruba 70 minut cesty. Bern je navíc velmi dobře napojen na okolní aglomerace železniční dopravou. Například německé ICE urazí vzdálenost z Bernu do Frankfurtu za 4 hodiny. S přestupem v Basileji se rovněž za čtyři hodiny dá dostat z Bernu vlakem TGV do Paříže.

Zejména přímé letní linky do Středomoří však chybí místním v Bernu nejvíce. Proto se společnost provozující místní letiště rozhodla pro odvážný plán a to založení vlastní virtuální letecké společnosti FlyBair. Urs Ryf, šéf Flughafen Bern, si představuje, že crowdfundingová komunita vybere během 30 dnů jeden milión švýcarských franků a pomocí úvěru tak bude mít firma provozní kapitál ve výši 2,5 milionu švýcarských franků. Jak se jim aktuálně daří prostředky vybírat lze zjistit na stránkách společnosti na adrese flybair.ch/, v době vydání částky bylo vybráno 11 % cílové částky.

Od května 2020 by FlyBair měla začít fungovat díky pronájmu letadla od německé společnosti German Airways. Ta vznikla nedávno spojením dopravců LGW a WDL. Dopravce LGW provozujícího stroje Bombardier Dash 8-400 můžou znát čtenáři z linek společnosti Eurowings pro které LGW formou ACMI létá.

Mapa linek chystané společnosti FlyBair (zdroj: flybair.ch)

FlyBair chce tak od května létat několikrát do týdne na Mallorcu, ale také 1x týdně na Menorcu, Jerez de la Frontera, Olbii, Prevezu, Rhodos, Kos a Krétu. Létat by se mělo letounem Embraerem 190. Zástupci FlyBairu při jednáních s cestovními kancelářemi Aaretal Reisen, Belpmoos Reisen, Buchard Voyages , Hotelplan, TUI a VT Vacances zaznamenali velký zájem a vysokou poptávku po letech do těchto destinací.

Od podzimu 2020 pak chce společnost díky pronájmu vrtulového Dashe 8-400 začít létat pravidelné linky do Mnichova, Amsterdamu a Londýna.

Projekt FlyBair se může zdát zoufalý, nutno ale podotknout, že ve Švýcarsku již úspěšně funguje podobný regionální projekt, z letiště St.Gallen na pomezí s Rakouskem od roku 2010 úspěšně operuje malá aerolinie People's Viennaline provozující Embraer 170 na pravidelných linkách do Vídně a přes léto také do Středomoří.

Témata