Iberia představila svoji novou strategii do roku 2030. Počítá zejména s expanzí dálkové flotily.
19.06.2025 07:50 - Evropa
Letecká společnost Iberia, významný člen koncernu IAG, ve včerejším tiskovém prohlášení představila svůj nový strategický plán s názvem Flight Plan 2030. Ten počítá s roční ziskovostí společnosti mezi 13,5 a 15 %, což by do roku 2030 mělo společnosti generovat zdroje ve výši 6 miliard euro. Ty hodlá společnost investovat především do rozšíření flotily svých dálkových letadel.
Prezident a generální ředitel Marco Sansavini vysvětlil: "Chceme zvýšit počet dálkových letadel ze současných 45 na 70, abychom letiště Madrid-Barajas etablovali do pozice významného evropského uzlu a posílili také globální propojení Španělska." Nová dálková letadla má již Iberia přitom částečně objednány - jedná se o letadla typu Airus A350, Airbus A321XLR a zřejmě Iberii bude přidělena i podstatná část z objednávky letadel A330neo, kterou objednával koncern IAG. Paralelně ovšem bude Iberia obnovovat také svoji flotilu na krátké a střední tratě. Starší letadla rodiny Airbus A320 by měla být postupně nahrazována úspornějšími letadly Airbus A321neo.
Nárůst počtu letadel v dálkové flotile se také projeví nárůstem četnosti spojení na současných destinacích a také zavedením nových dálkových spojů. Po letošních novinkách Recife, Fortaleza a Orlando hodlá Iberia zavést z Madridu v příštích letech též lety do Toronta, Filadelfie a Monterrey.
Iberia též hodlá zvýšit spokojenost cestujících s cestou samotnou. Investuje do digitalizace a umělé inteligence s cílem učinit cestu více podle individuálních přání cestujících. V plánu je rovněž renovace kabin starších dálkových letadel. Na letišti v Madridu, na terminálu 4 již nyní probíhá mimo jiné též výstavba nového salónku. Součástí strategie do roku 2030 je přenesení sídla společnosti do lokality La Muñoza, kde pod projektovým názvem "Ciudad Iberia" chce společnost přeměnit tento rozsáhlý komplex vedle letiště Madrid-Bajaras na jedno z nejmodernějších a nejdůležitějších leteckých center v Evropě.
Nové sídlo společnosti bude totiž zapotřebí, neboť současně s rozšiřováním flotily má narůstat i počet zaměstnanců. Každoročně hodlá Iberia přijmout v průměru na tisíc nových zaměstnanců. Podle propočtů auditorské společnosti PwC má v roce 2033 Iberia přispět ve Španělsku k celkové tvorbě čtvrt miliónu pracovních míst a to buď přímo či nepřímo. Navíc se má významně se podílet na tvorbě Španělského HDP svým plánovaným ročním obratem ve výši zhruba 19 miliard eur.

Terminál 4 letiště Madrid-Bajaras, prosinec 2023 (autor: MdeVicente, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)