IAG kupuje za miliardu eur španělskou aerolinii Air Europa

04.11.2019 - Evropa



Koncern IAG kontrolující letecké společností British Airways, Iberia, Vueling, Level a Aer Lingus rozšíří své portfolio o další aerolinii. Zhruba jednu miliardu eur utratil za nákup španělské konkurence Air Europa. IAG se na koupi společnosti dohodala s jejím dosavadním vlastníkem, holdingem Globalia.

Air Europa - Boeing 787-8 (foto: Alan Wilson/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Formálně za koncern IAG převezme Air Europa společnost Iberia. Předpokládá se, že dohoda bude vypořádaná ve druhé pololetí příštího roku po schválení transakce příslušnými úřady. V případě, že převzetí nebude schváleno regulačními úřady, zaplatí IAG holdingu Globalia poplatek 40 milionů eur.

Pro koncern IAG je zajímavé především porfolio linek Air Europa ze španělské metropole do Latinské Ameriky, Karibiku a USA. Dá se předpokládat, že propojení zejména dálkových linek Air Europa se spoji dalších společnosti IAG může přinést zajímavé synergie. Koncern IAG uvedl ve své tiskové zprávě uvedl, že převzetí tranformuje hub v Madridu v skutečného konkurenta největších evropských leteckých leteckých uzlů Amsterdamu, Frankfurtu, Londýnu-Heathrow a Paříží-CDG.

(foto: Jordi Plantalech/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

„Akvizice Air Europa přidává do skupiny IAG novou konkurenceschopnou a nákladově efektivní aerolinii, která upevní postavení Madridu jako vedoucího evropského hubu a povede k dosažení vedoucího postavení v Jižní Americe,“ uvedl šéf IAG Willie Walsh. Podle Luise Gallega, ředitele Iberia, bude Madrid v konkurenci s jinými evropskými huby těžit z lepší polohy při letech do Jižní Ameriky a bude mít možnost se stát branou mezi Asií a Latinskou Amerikou.

Air Europa je třetí největší leteckou společností ve Španělsku (po Iberia a Vuelingu). Vedle hlavní základny v Madridu má další báze v Barceloně, Valencii, na Mallorce a na Kanárských ostrovech. Společnost nabízí pravidelné lety do 69 destinací ve Španělsku, Evropě, severní Africe, Latinské Americe, Karibiku a USA. Aerolinie je od roku 2007 členem globální aliance SkyTeam.

Embraer 190 dceřiné společnosti Air Europa Express (foto: Sarah_Loetscher/Pixabay.com)

V současnost Air Europa provozuje flotilu 47 letadel, přičemž k obsluze krátkých a středně dlouhých linek slouží dvacítka Boeingů 737-800, k dálkovým letům pak deset Airbus A330-200/300 a 14 Boeing 787-8/9. Dceřiná společnost Air Europa Express dále létá na regionálních linkách se sedmnácti stroji ATR 72-500, Embraer 190LR a Boeing 737-800.

V loňském roce Air Europa přepravila celkem 11,8 milionů cestujících a zaznamenala přijmy ve výši 2,1 miliardy eur, přičemž provozní zisk byl 100 milionů eur. V loňském roce se objevily zprávy, že o koupi Air Europa má zájem holding Air France-KLM. Prezident holdingu Globalia Juan Jose Hidalgo tehdy uvedl, že Air Europa není na prodej.

IAG v tiskové zprávě specifikovala další plány s Air Europa. Značka aerolinie má být zprvu zachována a společnost bude operovat jako samostatná zisková jednotka v rámci Iberia. Air Europa má postupně navázat obchodní vazby s dalšími společnostmi IAG, integrace do věrnostního programu Avios, připojení ke společným podnikům IAG a další. Holding očekává, že v plné míře se začnou synergie projevovat v roce 2025.

Témata