Hub Control Center Air France na letišti Charlese de Gaulla

09.11.2014 - Evropa



Letiště Charlese de Gaulla v Paříži je hlavním domovským letištěm letecké společnosti Air France. V loňském roce tento vzdušný přístav pojmenovaný po slavném francouzském prezidentovi odbavil celkem 62 milionů cestujících. Podle tohoto ukazatele je letiště po londýnském Heathrow druhé největší v Evropě. V celosvětových statistikách největších letišť podle počtu odbavených cestujících se „Charles de Gaulle“ umístil na sedmém místě. Lety největšího francouzského dopravce reprezentují 52% všech pasažérů letiště a pro stejný počet z nich je přestupním místem při dálkových letech.

Paříž - Charles de Gaulle - terminal 2F
Letecký pohled na terminál 2F na pařížském letišti Charlese de Gaulla (foto: Michel Urtado/Air France)

V roce 2012 došlo na letišti Charlese de Gaulla k otevření nové satelitní budovy S4 terminálu 2E, což přineslo změny v odbavení letů Air France. Francouzský dopravce soustředil své lety do tří terminálů namísto dřívějších šesti. Terminál 2E slouží výhradně pro odbavení dálkových letů Air France a partnerských společností, terminál 2F je určen pro lety v rámci schengenského prostoru a terminál 2G pro regionální lety dceřiných společností HOP! a CityJet. Koncentrace všech letů do tří terminálů umožnila francouzskému dopravci výrazně zjednodušit a zkvalitnit transfer cestujících.

Paříž - Charles de Gaulle - terminal 2F
Schéma hubu Air France na letišti Charlese de Gaulla (zdroj: Air France)

Zvládnout denně stovky letů a desetitisíce pasažérů vyžaduje již komplexní a precizní organizaci. K tomuto účelu zřídila společnost Air France před několika lety Hub Control Center. Jeho hlavním úkolem je zajistit vysokou přesnost letů, úspěšný transfer cestujících a jejich zavazadel a s předstihem řešit případné problémy. Hub Control Center sídlí v nenápadné budově nedaleko terminálů Air France. Návštěvníka hned u vstupu upoutá čilý ruch, který v centru panuje. Pracovníci, kteří jsou ukrytí za hradbou počítačových monitorů, téměř neustále telefonují či komunikují přes vysílačky. Na velkých displejích zavěšených na stěnách se zobrazují aktuální informace o vytížení hubu Air France, zpožděných letech či podílu ztracených zavazadel.

Nejrušněji je v Hub Control Centru během odletových a příletových vln. Letový den Air France na Charles de Gaulle je rozdělen do šesti vln. Ta první začíná již časně ráno, kdy na letišti přistává 25-30 dálkových letů Air France a během následující hodiny je vypraveno okolo 60 letů do evropských destinací. Další vlny jsou rozloženy v průběhu dne, přičemž poslední večerní je opakem ranní, tj. cestující z evropských linek přestupují na dálkové lety. Hlavním účelem příletových a odletových vln je nabídnout cestujícím maximum možností přestupu v co nejkratším čase.

Air France Hub Control Center
Hub Control Center Air France na letišti Charlese de Gaulla (foto: autor)

Co když se ale některý z letů zpozdí a cestující budou mít minimum času na přestup? To je případ pro Hub Control Centrum. Pracovníci centra mají k dispozici informace o aktuální poloze kteréhokoliv letu Air France. Na případné zpoždění tak mohou reagovat s předstihem a podniknout některé kroky, aby cestující návazný let stihli. Pokud není zpoždění dramatické oproti letovému řádu, mohou být do akce nasazeni agenti, kteří vyzvednou transferové cestující a co nejrychleji je provedou letištěm až do odlétajícího letadla. V případě, že je na palubě zpožděného letadla větší skupina pasažérů, která dále pokračuje do stejné destinace, může centrum přidělit letadlu stojánku, jež bude blízko nástupního gatu dalšího letu. Pokud je zpoždění takové, že cestující nemohou stihnout návazný let, pracovníci centra zajišťují přesměrování cestujících na jiné lety, tak aby byli přepraveni do cílové destinace.

Další činností kontrolního centra je koordinace přípravy jednotlivých letadel. Specialisté koordinují úklid letadla před odletem, načerpání leteckého paliva, navezení cateringu apod. Většina stojánek na letišti je vybavena kamerovým systémem, takže pracovník může vizuálně na monitoru kontrolovat, jestli daná činnost skutečně probíhá. Cílem těchto činností je dodržet plánovaný odlet letadla, v případě zpožděného příletu pak urychlit přípravu letadla na další let tak, aby se minimalizovala další zpoždění.

Air France Hub Control Center
Čtyři monitory jsou běžnou výbavou pracovníka Hub Control Center (foto: autor)

Pro usnadnění komunikace s dalšími složkami mají v centru své stanoviště také zástupci partnerských společností a organizací. Najdeme tu tak zástupce dceřiné regionální aerolinie Hop! nebo cateringové společnosti Servair, ale také reprezentanty francouzské hraniční policie.

Air France odbaví ročně na letišti Charlese de Gaulla 34 milionů cestujících. Díky novým prostorům je potenciální kapacita hubu Air France až 42 milionů pasažérů ročně. Zákaznické výzkumy potvrdily rostoucí spokojenost cestujících se servisem a podmínkami na letišti. K tomu přispívá svou činností také hub control centrum společnosti Air France.

Air France na letišti Charlese de Gaulla

  • 34 milionů cestujících ročně
  • Air France se podílí 52 % na celkovém počtu odbavených cestujících na letišti
  • průměrně 92 000 denně
  • 52 % cestujících přestupuje na další let
  • 340 nedoprovázených dětí denně
  • 550 nemobilních cestujících denně
Air France - Airbus A380 - Charles de Gaulle
U satelitu S4 jsou odbavovány rovněž letouny Airbus A380 (foto: autor)

Témata