HiFly poprvé s Airbusem A340 přistály v Antarktidě

22.11.2021 - Evropa



Portugalská letecká společnost HiFly poprvé přistála s Airbusem A340-300 v Antarktidě. Je to vůbec poprvé, co čtyřmotorový A340 přistál na tomto ledovém kontinentu. Přistání se uskutečnilo 2. listopadu, kdy stroj letěl z Kapského Města a přistál na dráze vyznačené na ledovci u kempu Wolf's Fang v zemi královny Maud.

Posádka, která poprvé přistála s Airbusem A340 v Antarktidě (foto: Marc Bow)

Kapitán letu Carlos Mirpuri ve zprávě podrobněji popsal celý let do Antarktidy. Na let byl nasazen Airbus A340-313HGW (High Gross Weight) s maximální vzletovou hmotností 275 tun. Letoun nesl maltskou registraci 9H-SOL. Podle kapitána se A340 plně osvědčil v extrémním prostředí a díky svému doletu a čtyřem motorům je vhodným letadlem pro tyto lety do vzdálených míst.

Na palubě letadla bylo 23 cestujících, jednalo se o zaměstnance firmy, která provozuje kemp a jež si let pronajala. Potřebné vybavení pro pozemní odbavení si letoun vezl ve svém nákladovém prostoru. První dva lety slouží jako přípravné pro následnou přepravu turistů a badatelů v sezóně 2021/22.

Kapitán letu Carlos Mirpuri, který je zároven viceprezidentem Společnosti HiFly (foto: Marc Bow)

Vzdálenost 4360 kilometrů z Kapského Města do svého cíle letoun překonal za pět hodin a deset minut. Let směřoval přímo z Kapského města do Wolf's Fang. Po startu komunikovala posádka s řízením letového provozu v Johannesburgu prostřednictvím CPDLC/ADS. Zhruba 250 mil před přistáním ve Wolf's Fang podle popisu kapitána posádka ztratila datové spojení s řídícími v Johannesburgu. 180 mil před cílem letu se posádka přes VKV spojila s Wolf's Fang. Nejednalo se o kontrolní věž, ale osobu, která měla přenosnou vysílačku a zkontrolovala stav přistávací dráhy.

Posádka dostávala podle Mirpuriho průběžně během letu prostřednictvím ACARS zprávy o počasí ve Wolf's Fang. Tyto zprávy byly předávány prostřednictvím satelitního telefonu Iridium do dispečinku HiFly v Lisabonu, který je datově předal do letadla. Počasí vypadalo dobře, a tak speciálně vybavený vůz zkontroloval dráhu a každých 500 metrů provedl měření tření dráhy.

Vyřezané drážky zvyšující brzdný účinek dráhy na ledovci (foto: Marc Bow)

Vzhledem k tomu, že si letoun vezl palivo i na zpáteční cestu, šel na přistání s maximální přistávací hmotností 190 tun. K tomu je potřeba připojit, že přistávací dráha byla vyznačená na povrchu ledovce, aby bylo jasné, že samotné přistání vyžadovalo velkou pozornost. Všechny naměřené hodnoty tření byly nad stanovenými minimy, a tak letoun zahájil sestup na přistání.

Samotný ledovec, na němž je dráha vyznačena je pevný a nemá problém s hmotností A340-300. Jedná se o kontinentální ledovec o tloušťce 1,4 kilometru pokrývající povrch velké části Antarktidy. Přistávací plocha je považována za letiště kategorie C, což vyžaduje zkušenou posádku. Samotná dráha je dlouhá 3000 metrů a na povrchu byly vyřezány drážky, jež zvyšují brzdný účinek.

Airbus A340-300 společnosti HiFly poprvé v Antarktidě (foto: Marc Bow)

Podle kapitána letu Mirpuriho nebylo snadné zahlednout dráhu, bylo potřeba mít přibližně 20 mil před přistáním vizuální kontakt. Nakonec posádka dráhu zahlédla a začala nastavovat vše pro přistání – klapky, vysunutí podvozku, tak aby letoun 10 mil před prahem dráhy byl stabilizovaný. Podle velitele letu byl nad obrovskou bílou plochou velmi náročný odhad výšky.

Nakonec piloti podle Mirpuriho provedli učebnicové přistání, které bylo z kabiny oceněno potleskem. Vzhledem k omezeným možnostem pozemního odbavení v Antarktidě trvala obrátka letounu zhruba tři hodiny. Vzlet byl podle kapitána bezproblémový stejně jako zpáteční let, který trval 5:20 hodin.

Vykládka dovezeného nákladu (foto: Marc Bow)

V minulosti v Antarktidě na ledových drahách obvykle přistály nákladní letouny v podobě velkých strojů jako C-130 Hercules, C-17 Globemaster nebo Iljušin Il-76. V posledních letech se do Antarktidy začaly vydávat i běžné letouny sloužící v osobní přepravě. Letos v únoru společnost Icelandair vyslala k norské polární stanici Troll letoun Boeing 767-300ER, aby zde vyzvedl vědce. Začátkem tohoto měsíce se vydal na jih Chile Boeing 757 Icelandair, který bude odtud přepravovat turisty do tábora Union Glacier v Antarktidě.

(foto: Marc Bow)

(foto: Marc Bow)

Video společnosti HiFly shrnující první let A340 do Antarktidy (zdroj: HiFly/YouTube)

Témata