Friedrichshafen má mít opět letecké spojení s dalšími německými městy
22.11.2025 08:30
Podle článku v německém deníku Südkurier, došlo k založení virtuální letecké společnosti Air Uniqon, která má zajistit spojení letiště ve Friedrichshafenu u Bodamského jezera na jihu Německa s významnými německými městy. A to konkrétně s Berlínem, Düsseldorfem a Hamburkem. V březnu roku 2024 totiž Friedrichshafen ztratil spojení Lufthansy do Frankfurtu, která jej zrušila z důvodu nerentability. Friedrichshafen tak tehdy ztratil nejen jediné spojení do přestupního uzlu, ale též i svoji jedinou celoroční pravidelnou linku.
To se chystá nyní virtuální Air Uniqon změnit. Tato společnost byla založena Frankem Rosenbergem z Berlína a je financována prostřednictvím svěřenského fondu podporovaného několika společnostmi v oblasti Bodamského jezera. Místní podnikatelé, včetně Martina Bucka, prezidenta místní obchodní komory, zdůraznili význam obnovení leteckého spojení pro exportně orientovanou ekonomiku této oblasti. Model spolupráce byl inspirován iniciativou Skyhub PAD v Paderbornu, kde regionální podniky a letiště spolupracují na udržení leteckého spojení do přestupního uzlu v Mnichově.
Pro Air Uniqon má spojení z Friedrichshafenu provozovat 78 místnými letadly De Havilland Canada Dash 8-400 německá letecká společnost Avanti Air. Podle současných plánů má Avanti Air začít létat do těchto destinací již 12.ledna 2026. Do Berlína a Düsseldorfu plánuje Avanti Air létat 4x týdně, do Hamburku jen 3x. Letenky mají být v prodeji v polovině prosince právě přes virtuální Air Uniqon.
Letiště ve Friedrichshafenu má přitom dlouholetou tradici. Jeho vznik se pojí se stavbou vzducholodí Zeppelin, které se v jeho blízkosti začaly vyrábět v průběhu první světové války. Samotný Friedrichshafen má jen něco málo přes 63 tisíc obyvatel. Jeho poloha na jihu Německa na břehu Bodamského jezera v blízkosti rakouské a švýcarské hranice automaticky generuje poptávku po vnitrostátním leteckém spojení především severním směrem. Vrcholu počtu odbavených cestujících dosáhlo letiště v roce 2007, kdy odbavilo 658 tisíc cestujících. V roce 2023, kdy ještě fungovala pravidelná linka Lufthansy do Frankfurtu to ovšem bylo již jen necelých 315 tisíc cestujících.
Letiště ve Friedrichshafenu má aktuálně provoz především v letní sezóně Freebird Airlines létalo 4x týdně do Antalye, easyJet létá 2x týdně do Londýna-Gatwicku, Wizz Air 3x týdně do Bělehradu a 3x týdně do Skopje, Ryanair létal 3x týdně na Mallorku a příští rok přidá spoj 2x týdně do Alicante.

Bombardier DHC 8 Q400 Dash společnosti Avanti Air, 4.listopad 2022 (autor: MarcelX42, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)