Finále privatizace Air India

10.04.2001 - Asie & Austrálie



Společnosti Singapore Airlines a Lufthansa spolu se svými indickými partnery Tata Group a Hinduja brothers jsou posledními dvěma nejvážnějšími zájemci o koupi 40% podílu ve společnosti Air India. Obě společnosti budou mít možnost prověřit v nejbližší době dosavadní hospodaření Air India. Očekává se, že tak jako již v předchozích sedmi letech, bude i letos společnost ztrátová. Ani indická vláda ani JM Morgan Stanley, banka konzultující prodej, zatím neposkytla žádnou informaci o ceně, za kterou by Air India mohla být prodána. Podle některých zdrojů, by se cena mohla pohybovat okolo 2,6 miliardy USD. Air India je držitelem oprávnění létat do 96 cílů. Avšak kvůli své nepočetné flotile využívá ani ne poloviny cílů. Tato práva, která kromě jiného zahrnují rovněž Londýn, New York, Paříž a Chicago by mohla být pronajata dalším přepravcům. Nový vlastník by koupí získal také strategický hub (letecký uzel), obrovský a rostoucí indický trh cestovního ruchu, známou obchodní značku a množství pozemků. Kolem privatizace se však vznáší oblak pochybností, protože vládnoucí koalice je oslabena korupčním skandálem okolo ministra obrany. Rovněž několikaměsíční protesty, které následovaly nedávnou privatizaci výrobce hliníku, Bharat Aluminium Company, prohloubily pochybnosti o dalším prodeji státem vlastněného podniku.


Podle plánů indické vlády by Air India měla v příštích pěti až sedmi letech zdvojnásobit počet letadel ve flotile. První dva nové letouny mají být dány do provozu již 25. května tohoto roku. Air India zaměstnává 18 000 lidí, tedy více než 700 pracovníků na jeden letoun, což je o polovinu více, než je běžné. Očekává se, že privatizaci by následovalo propouštění. Zahraniční letecké společnosti mohou v privatizaci získat maximálně 26%, zbývajících 14% musí být drženo indickým partnerem. Zaměstnancům a finančním institucím bude nabídnuto 10% a zbývající podíl zůstane ve vlastnictví státu.

Pověst společnosti Hinduja Brothers byla v poslední době oslabena obviněními z rozdávání úplatků při snaze získat zbrojní kontrakty. Celou věc má v nejbližší době řešit soud. Pokud by Air India připadla společnosti Tata group, pak by se vlastně vrátila svému bývalému vlastníkovi. Tata totiž začínala s leteckou dopravou v Indii ve třicátých letech. Avšak v roce 1953 byla letecká společnost znárodněna a přejmenována na Air India. Podle analytiků je společnost Singapore Airlines, partner společnosti Tata, nejvhodnějším kandidátem pro koupi Air India.

Témata