Evropská komise prozkoumá hlouběji navržené spojení Lufthansy a ITA Airways

24.01.2024 07:20 - Evropa



Ve včerejší tiskové zprávě Evropská komise informuje, že se ohledně navrhovaného převzetí ITA Airways skupinou Lufthansa rozhodla zahájit hloubkové šetření. Žádost o schválení tohoto spojení byla předložena Komisi 30.11.2023. Začátkem ledna pak Lufthansa podala předběžné návrhy jak případné obavy Komise o narušení hospodářské soutěže kvůli převzetí může zmírnit. Jenže tyto návrhy Evropské komisi nestačily. Podle nařízení Evropské Unie o spojování podniků chce Komise posoudit a zvážit předběžné obavy, že transakce může omezit hospodářskou soutěž na trhu služeb osobní letecké dopravy nejen na krátkých trasách po Itálii a z Itálie do evropských zemí - zejména střední Evropy, ale také na dálkových trasách z Evropské unie jako celku.

Právě riziko omezení hospodářské soutěže na dálkových trasách se zdá být největším probémem, kvůli němuž se Evropská komise zdráhá posvětit probíhající antimonopolní řízení. Argumentuje zejména současnou aliancí Lufthansy, United Airlines a Air Canada, prostřednictvím které tyto velké letecké společnosti již nyní vzájemně koordinují ceny, nabízené kapacity, plánují lety a dělí se o příjmy na transatlantických trasách. Podobná situace podle komise panuje též na dálkových trasách například do Indie a do Japonska, ačkoli zde hrají alianční roli jiné mimoevropské letecké společnosti.

Seznam bodů pokračuje očekávaným bodem dominance na letišti Miláno-Linate, kde by po spojení obou společností vznikl takřka monopol na obsluhu tohoto letiště. Tato obava je ovšem poměrně snadno řešitelná - například podmínkou vzdání se jistého počtu stávajících slotů ve prospěch konkurence, což ostatně i samotná Lufthansa počátkem ledna navrhovala.

Airbus A320neo společnosti ITA Airways na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem, květen 2023 (autor: MarcelX42, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Toto rozhodnutí Evropské komise i její argumenty a obavy proti spojení odborná veřejnost očekávala. Znamená to, že nyní má Komise 90 pracovních dnů - tedy čas do 6. června 2024, aby vydala konečné rozhodnutí o tom zda převzetí případně povolí a za jakých podmínek. Toto rozhodnutí nervózně očekávají nejen v Itálii na tamním Ministerstvu financí, ale též v Lufthanse. Konečný výsledek ovšem velmi zajímá též subjekty jako je Air Lease Corporation, u které má ITA Airways pronajato 31 letadel. Společnost Air Lease se již u současného 100% majitele společnosti ITA Airways - italského Ministerstva financí - vyptávala na případný plán B, pokud by Komise spojení s Lufthansou neschválila.

Navíc výsledek tohoto řízení bude signalizovat mnohé i společnostem jako je IAG a Korean Air. Ty totiž žádají v jiných řízeních Evropskou komisi o podobné transakce. Převzetí Air Europa v případě IAG a převzetí Asiany v případě Korean Air.

Témata