Díky místní iniciativě se Paderborn dočká obnovení přímého spojení s Mnichovem

13.05.2025 14:00 - Evropa



Společnost Lufthansa na přelomu roku oznámila, že koncem května ukončí pravidelnou linku mezi letištěm v Paderbornu/Lippstadtu a svého přestupního hubu v Mnichově. V současnosti ji přitom obsluhuje až 2x denně s odletem v 10:10 a 19:10 z Paderbornu a 8:25 a 17:45 z Mnichova. Skupina místních podnikatelů, politiků a letiště se ovšem s koncem jediné přestupní linky a navíc do druhého největšího německého města nehodlala smířit. Proto koncem ledna založila účelovou virtuální leteckou společnost, která měla toto končící spojení nahradit. Cílem bylo obnovit letecké spojení do Mnichova alespoň dvakrát denně již v červnu. Z Paderbornu do Mnichova je to totiž 560km a 6 hodin jízdy autem nebo 6,5 hodiny vlakem. Na druhou stranu do 160km od Paderbornu leží velké letiště jako je Düsseldorf, ale také například Dortmund, Hannover nebo Kolín nad Rýnem. Paderborn samotný má necelých 160 tisíc obyvatel, blízký Lippstadt pak dalších 70 tisíc obyvatel.

Pro nás všechny bylo šokem, že Lufthansa zruší letecké spojení do Mnichova,“ říká Christoph Plass. Ten je vedoucím poradenské společnosti v oblasti managementu Unity Innovation Alliance, která sídlí přímo na letišti Paderborn/Lippstadt - a nyní také zakládajícím členem představenstva společnosti Sky Hub PAD. Tak se jmenuje společnost založená místními firmami, jejímž cílem je zajistit, aby letecké spojení do Mnichova existovalo i po konci května, kdy se Lufthansa stáhne. Rozhodující roli při vzniku a zahájení této iniciativy sehráli též i místní politici - okresní hejtman Christoph Rüther, který je zároveň předsedou dozorčí rady letiště Paderborn, a poslanec Spolkového sněmu Carsten Linnemann.


(zdroj: infografika společnosti Sky Hub PAD)

Nyní se obyvatelé Paderbornu a Lippstadtu dočkali. Lety 3x denně z Paderbornu do Mnichova nyní ve svém rezervačním systému začala nabízet dánská společnost Danish Air Transport (DAT). A to vše právě díky aktivitám místních podnikatelů a politiků sdružených do virtuální společnosti Sky Hub PAD. Sice zprvu bude linka zřejmě provozována jen jako spojení point to point, bez možnosti přestupu v Mnichově na návazné lety Lufthansy. A navíc z organizačních důvodů až od 1.září - ale i tak je to pro aktivisty z Paderbornu splnění jejich snu k němuž byla Lufthansa ještě v lednu velmi skeptická.

Ovšem podle vyjádření společnosti Sky Hub PAD by měl být v červnu dohodnut též interlink s Lufthansou. Pokud se interlink skutečně podaří lidem z Paderbornu pro linku zajistit, pak by mohlo toto spojení skutečně dlouhodobě fungovat. Otázkou ovšem je zda Lufthansa bude vnímat DAT a Sky Hub PAD jako své partnery ke vzájemně výhodné win-win spolupráci či spíš jako svoji konkurenci či trpěného partnera, kterému nadiktuje nevýhodné podmínky. Tento vývoj bude zajímat jistě i další letiště v okolí, pro jejichž ekonomicky udržitelnou obsluhu Lufthansa nemá v Mnichově letadlo s menší kapacitou než nejmenší letadlo flotily Lufthansy CityLine - devadesátimístný Bombardier CRJ900.

Spojení mezi oběma městy je nyní přes DAT nabízeno s odletem v pracovní dny v 07:00, 13:55 a 18:30 z Paderbornu a v 09:05, 16:10 a 20:35 z Mnichova zpět. V soboty spoj nelétá a v neděle jsou plánovány odlety z Paderbornu ve 13:55 a 18:30, z Mnichova v 16:10 a 20:35. Na spoj má DAT nasadit letadlo ATR 72. Nejlevnější jednosměrná letenka z Paderbornu do Mnichova aktuálně začíná na částce 149 euro.

ATR 72-200 společnosti DAT, listopad 2015 (autor: Bene Riobó, Wikimedia Commons,

Témata