Delta se vyhnula clům Donalda Trumpa díky převzetí nového letadla A350 v Japonsku
02.05.2025 07:00 - USA & Kanada
Pro letecký průmysl v USA jsou nová dovozní cla Donalda Trumpa likvidační. Proto nejrůznější představitelé amerického leteckého průmyslu lobují za jejich zrušení nebo alespoň za vynětí leteckého průmyslu se seznamu zboží na které se vztahují nová dovozní cla zavedená administrativou prezidenta Donalda Trumpa na dovoz zboží vyrobeného mimo USA. Lobysté chtějí obnovit bezcelní režim podle dohody o civilních letadlech z roku 1979. Jinak by totiž již nyní musely americké letecké společnosti na rozdíl od svých evropských konkurentů platit na nová letadla vyrobená v Evropě dovozní clo ve výši 20%, sazby kterou zavedla prezidentova administrativa na veškerý dovoz zboží z Evropy .
Asi největší pákou na zrušení cel pro letecký průmysl se stal tento týden případ dodání nově vyrobeného letadla Airbus A350, letadla s výrobním číslem N528DN, které nedávno sjelo z výrobní linky ve francouzském Toulouse. Díky úzké spolupráci amerického zákazníka s evropským výrobcem dopravních letadel, přelétlo včera toto nové letadlo nejprve do Tokia, kde jej Delta od Airbusu převzala. Pokud letadlo zůstane v provozu na mezinárodních linkách Delty do USA a nebude nasazeno na linkách vnitrostátních po USA, což se od dálkového letadla podobné velikosti dá lehce splnit, nejedná se právně o dovoz do USA a Delta tak nemusí platit navíc clo ve výši kolem 60 miliónů dolarů, neboť ceníková cena nového letadla A350-900 přesahuje částku 300 miliónů dolarů.
O případu informoval deník Forbes. Aktuálně má Delta objednáno dalších 15 letadel tohoto typu a nákupní opce na dvacet kusů větších a dražších letadel A350-1000. Přitom Airbus tato dálková letadla vyrábí v závodě v Toulouse, na rozdíl od letadel rodiny A320neo, která vyrábí i ve svém montážním závodě v USA, v Alabamě u města Mobile.
Současně americké letecké společnosti pociťují díky "efektu Trump" rovněž pokles zájmu o cesty do USA, zejména ze sousední Kanady a Mexika, uvedl generální ředitel společnosti Delta Air Lines, pan Ed Bastian. Cla podle něj ovlivnila zejména zákazníky letecké společnosti v oblasti firemních cest, segmentu cestujících, který je pro letecké společnosti jedním z nejvíce lukrativních. Nutnost platit 20% cla na nová dálková letadla Airbus na rozdíl od konkurentů sídlících mimo USA by se tak pro americké letecké společnosti stala jen velkým znevýhodněním na globalizovaném trhu s mezistátními letenkami.

Airbus A350-900 společnosti Delta Air Lines s výrobním číslem N576DZ, srpen 2023 (autor: Anna Zvereva, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)