Delta se chystá převzít Northwest Airlines

17.04.2008 - USA & Kanada



Delta - NorthwestKonsolidace v letecké dopravě je vnímána jako jedna z cest k překonání ekonomických potíží tohoto průmyslu. Aeroliniím, které v posledních letech přikročily k fúzi nebo podnikly akvizici, se v současnosti daří relativně dobře a zdá se, že jsou tak mnohem lépe připraveny čelit případné další ekonomické krizi v letecké dopravě. V posledních dnech se k těmto aeroliniím připojily i americké Delta Air Lines a Northwest Airlines, které společně vytvoří největší leteckou společnost světa. Ta se bude i nadále jmenovat Delta Air Lines a její centrála bude v Atlantě.

Jednorázové náklady spojené s touto akvizicí by neměly překročit jednu miliardu dolarů. Celá transakce by měla proběhnout formou výměny akcií. Akcionáři Northwest Airlines obdrží za každou svou akcií celkem 1,25 akcie Delta Air Lines. Delta tak nabízí téměř o 17 procent více než je tržní cena Northwest Airlines. To je relativně dobrá prémie, která by měla vlastníky Northwest Airlines přimět k prodeji akcií. Náklady by měly být velmi brzo neutralizovány úsporami, které spojením obou subjektů vzniknout. Odhadované synergie by měly dosáhnout jedné miliardy dolarů ročně. Je sice těžké skutečnou výši synergického efektu odhadnout předem, ale na základě zkušeností z předchozích fúzí a akvizicí lze konstatovat, že jsou tyto odhady stanoveny velmi střízlivě a často jsou nakonec ještě vyšší.

Delta Air Lines - Boeing 777
Delta Air Lines - Boeing 777 (foto: Delta Air Lines)

Úspory by měly plynout především z lepšího využití letadel, většího rozsahu sítě linek a celkově lepší efektivnosti provozu. Obě společnosti si od svého spojení slibují především větší odolnost vůči velmi nestálým cenám ropy. Rostoucí cena této komodity a potažmo rostoucí cena leteckého paliva je jedním z nejzávažnějších problémů, které v současnosti trápí letecké společnosti na celém světě. Situaci navíc zhoršuje zpomalující evropská a americká ekonomika. Růst cen na straně vstupů a zhoršující se ekonomická situace jsou přitom stejné faktory, které leteckou dopravu postihly na konci devadesátých let. Výsledkem tohoto vývoje pak byla vůbec největší krize leteckého průmyslu v historii. Delta Air Lines a Northwest Airlines by tak měly být do budoucna lépe připraveni na možnost další cyklické krize.

Velmi důležité bude, jak se k navrhované akvizici postaví americké antimonopolní úřady. Jedná se především o americké ministerstvo dopravy a ministerstvo spravedlnosti. Do schvalovacího procesu mohou kromě federálních úřadů vstupovat také jednotlivé státní úřady. V tomto ohledu lze ale předpokládat spíše kladné stanovisko, jelikož se sítě linek Delta Air Lines a Northwest Airlines se spíše doplňují než překrývají. To platí jak pro samotný americký trh, tak pro zahraniční lety. Delta Air Lines, které v posledních letech otevřely desítky nových zahraničních linek, mají silné postavení především na linkách do Latinské Ameriky a Evropy. Pro Northwest Airlines je zase příznačná velmi silná pozice v Kanadě a na asijském trhu.

Z hlediska antimonopolních úřadů tak budou problematické především trasy mezi jednotlivými americkými huby těchto společností (New York, Cincinatti, Atlanta, Salt Lake City, Detroit, Minneapolis/St.Paul, Memphis). V této oblasti lze očekávat určité podmínky ze strany úřadů, které by měly do budoucna zajistit zachování konkurence na těchto linkách. Celkově by však měly cestující měli pocítit spíše pozitivní vliv této transakce a to především v případě, kdy nové Delta Air Lines použijí dosažené úspory ke zlevnění nebo udržení současných cen letenek. Některé studie předešlých fúzí a akvizicí však naznačují, že spotřebitelé na tyto kroky spíše doplácejí.

Nově vzniklá společnost se ale podle všeho zaměří především na mezinárodní trh. Téměř pro všechny velké americké společnosti bylo v posledních letech prioritou zavádění nových linek do zahraničí a přesouvání kapacit z domácího amerického trhu, který je pro ně díky převisu nabídky nad poptávkou stále problematický. Tento převis je způsoben především díky rychle expandujícím nízkonákladovým dopravcům jako jsou JetBlue Airways, Virgin America nebo AirTran. Nové Delta Air Lines by měly v letech 2010 až 2013 převzít až dvě desítky nových letounů. Ty jim umožní rozšíření právě dálkových letů.

Spojení také urychlí integraci SkyTeamu respektive jeho hlavních členů. Právě před několika týdny byla společnostem Delta, Northwest, Air France, KLM, Alitalia a ČSA udělena výjimka z antimonopolních zákonů. To zmíněným společnostem dovoluje velmi úzce spolupracovat na transatlantických linkách. Základ seskupení nyní budou představovat pouze dva celky Air France-KLM a Delta Air Lines, což by mělo zjednodušit a zrychlit celý proces integrace.

Northwest Airlines - Boeing 747-400
Northwest Airlines - Boeing 747-400 (foto: Northwest Airlines)

Zde se nabízí otázka budoucnosti Continental Airlines, které jsou sice plnohodnotným členem aliance SkyTeam, ale v současné době vedou jednání o možném sloučení s United Airlines. Do této chvíle mohly jakoukoliv fúzi Continental Airlines s jiným dopravcem blokovat právě Northwest Airlines díky tzv. zlaté akcii. Tu ale mohou nyní Continental odkoupit zpět. Spojení Delta-Northwest by tak mohlo znamenat intenzivnější rozhovory i mezi ostatními americkými dopravci. Deník Wall Street Journal včera přinesl zprávu o údajných jednáních mezi United Airlines a US Airways.

Delta-Northwest budou alespoň prozatím nejsilnějším hráčem jak ve Spojených státech, kde jejich tržní podíl zcela jistě překročí 20 procent, tak v celosvětovém měřítku. V kombinaci s Air France-KLM bude mít společnost také velmi důležitý podíl na transatlantických letech. Důležité teď bude přesvědčit zaměstnance obou společností a v neposlední řadě také antimonopolní úřady o tom, že celá transakce je prospěšná nejenom pro akcionáře ale také pro zaměstnance a cestující veřejnost.

Témata