DAT začal pro Skyhub PAD provozovat lety mezi Paderbornem a Mnichovem

03.09.2025 08:00 - Evropa



V Paderbornu se stal sen skupiny aktivistů a podnikatelů 1. září skutečností. Lety z Paderbornu do Mnichova, které letos koncem května jako nerentabilní opustila Lufthansa, začaly opět létat na komerční riziko subjektu Skyhub PAD GmbH, které bylo právě za tímto účelem v březnu 2025 založeno 36 soukromými subjekty, které měly zájem na zachování jediného leteckého spojení do velkého přestupního hubu. Lety mezi Paderbornem a Mnichovem pro Skyhub PAD zajišťuje 70 místným letadlem ATR 72-600 s vlastní posádkou dánská společnost DAT.

Odlety z Paderbornu jsou plánovány v pracovní dny na 07:00, 13:55 a 18:30, lety nazpět pak v 09:05, 16:10 a 20:35. V soboty se nelétá. V neděle jsou pouze polední a večerní rotace. Jednosměrná letenka v tarifu Smart začíná na částce 149 euro, v tarifu Classic pak na 164 eurech. Tyto lety jsou k nalezení buď na skyhub-pad.de nebo na www.dat.dk . Zajištěná Interline dohoda s Lufthansou též umožňuje rezervaci letů z Paderbornu s garantovaným přestupem v Mnichově do cílové destinace Lufthansy.

Založení a rozvoj skyhub PAD bylo obrovským úsilím a vynikajícím týmovým výkonem. Jsme velmi rádi za skvělou podporu ze strany společníků a jsme hrdí na dosažený výsledek. Rámcové podmínky jsou vytvořeny. Nyní je důležité, aby si cestující rezervovali lety stejně jako v době, kdy je provozovala Lufthansa. Každá rezervace zajišťuje zachování spojení do a z Mnichova,“ zdůrazňuje Christoph Plass, předseda poradního výboru společnosti skyhub PAD GmbH & Co. KG a viceprezident Průmyslové a obchodní komory Ostwestfalen v Bielefeldu.

Nyní bude jistě velmi zajímavé pozorovat, zda se mýlili analytici Lufthansy, která linku provozovala 90 místnými letadly CRJ900, či zda poptávka z Paderbornu (156 tisíc obyvatel) a Lippstadtu (69 tisíc obyvatel) skutečně dokáže výsledky linky udržet v černých číslech. Zvlášť když linka začíná na konci léta, před vždy relativně slabší zimní sezónou. Navíc v blízkosti Paderbornu se nachází silná konkurence dalších německých letišť, která jsou z Paderbornu relativně dobře dostupná autem - jako je Dortmund (90km, 1h jízdy), Hannover (150km, 1h 30min) nebo Düsseldorf (170km, 2h 10min).

Příklad jakým je Paderborn-Mnichov nebo třeba nedávné oznámení Lufthansy o ukončení spojů Innsbruck-Frankfurt a Austrianu Linec-Frankfurt jen dokazují, že velké evropské letecké společnosti jako je Lufthansa, které se v honbě za co nejmenšími náklady vydaly směrem eliminace menších letadel s kapacitou pod 100 sedaček možná ignorují segment destinací s menší ale o to více urgentnější poptávkou leteckého spojení do velkého přestupního hubu. Na tuto menší poptávku by se dobře hodila menší letadla s kapacitou 40-70 sedaček byť s výrazně dražšími náklady na sedačku, což by ovšem cestující, kterým odpadne nutnost dvou a více hodinové cesty autem na jiné letiště v blízkosti, rádi ve formě vyšší ceny za letenku zaplatili. Zvlášť při neexistenci jiného takového leteckého spojení jako právě v Paderbornu či Linci. Toto je totiž segment trhu, který dobře funguje triu American, Delta, United v USA. Otázkou je, zda v Evropě jsou lokality jako Paderborn skutečně natolik odlehlé, aby stálo za to tuto niku trhu začít zohledňovat. I na to nám totiž může poskytnout odpověď budoucí úspěch či neúspěch společnosti Skyhub PAD GmbH.

oslava prvního letu z Paderbornu do Mnichova (zdroj: media kit Skyhub PAD)

Témata