Další zpoždění dodávek nových letadel Boeing 787 Dreamliner

21.04.2022 - USA & Kanada



Americký výrobce letadel Boeing v tiskovém prohlášení oznámil, že za první kvartál letošního roku dodal svým zákazníkům celkem 95 dopravních letadel, z toho 86 kusů řady 737, 1 letadlo řady 747, 5 letadel řady 767 a 3 letadla řady 777. Dodávky letadel řady 787 byly opět nulové. Podle agentury Reuters nyní Boeing svým zákazníkům k jejich velké nevoli signalizuje, že ani v aktuálním čtvrtletí nebude schopen dodat ani jedno letadlo řady Boeing 787 Dreamliner. S obnovením dodávek těchto letadel počítá americký výrobce opět nejdříve v červenci letošního roku.

První testovací let letadla Boeing 787 se uskutečnil v prosinci roku 2009. Letadla 787 mají ve velké míře místo tradičních kovů použita uhlíková vlákna, což snižuje váhu i spotřebu paliva těchto letadel. První letadlo Boeing 787-8 Dreamliner bylo dodáno v září 2011 japonské letecké společnosti All Nippon Airways (ANA). První komerční let s cestujícími uskutečnila společnost ANA dne 26.10.2011. První evropskou společností, která začala provozovat tato letadla byl v roce 2012 polský LOT. Od té doby již Boeing dodal leteckým společnostem na celém světě přes 1000 letadel tohoto typu. Zpočátku odhadoval americký výrobce, že náklady na vývoj letadla se zaplatí jakmile společnost dodá zhruba 1100 těchto letadel. Jenže pak přišly problémy s Li-Ion bateriemi, s jejich vznícením, což vedlo mezi lednem a dubnem 2013 k přerušení provozu všech letadel řady 787. S podobnými problémy nových typů letadel je nutno počítat a tyto počáteční problémy postupně řešit.

Ovšem za nynějšími přerušenými dodávkami stojí, jak se zdá, spíš problémy s kvalitou výroby a s kontrolou kvality v továrnách Boeingu. První indikace tohoto problému se datuje do roku 2019, kdy společnost KLM zjistila u nově dodaného letadla 787-10 problémy jako uvolněná sedadla, chybějící a nesprávně instalované čepy, ne zcela dotažené matice a šrouby, nezajištěnou svorku palivového potrubí. Toto letadlo bylo vyrobeno v USA, v továrně v Charlestonu.

Koncem srpna 2020 Boeing uzemnil 8 již dodaných letadel vyrobených ve stejné továrně, aby napravil nesprávně provedené obložení trupu letounů. V září 2020 začal Boeing vyšetřovat americký regulátor (Federal Aviation Administration - FAA) s cílem zjistit, proč nedostatky ve výrobě neodhalila interní kontrola kvality přímo ve výrobním závodě. V průběhu září 2020 společnost Boeing dále oznámila, že zjistila další problém - tentokrát u horizontálních stabilizátorů. V lednu 2021 společnost Boeing zastavila úplně dodávky letounů 787, aby mohla dokončit inspekci související s přetrvávajícími problémy s kontrolou kvality výroby. Dodávky byly obnoveny koncem března 2021, ovšem již v červenci Boeing opět omezil výrobu poté, co byly zjištěny mezery ve spojích v přední tlakové přepážce. Podle FAA tento problém "nepředstavuje bezprostřední hrozbu pro bezpečnost letů". Jenže na podzim FAA objevila další problémy včetně mezer mimo toleranci a s tím spojeného mechanického oslabení kompozitů trupu.

Tyto problémy a prodloužení mnohaměsíčního trvajícího přerušení dodávek letounů 787 vedly k hněvu kupujících a poklesu ceny akcií společnosti Boeing. I přesto však společnost Boeing stále eviduje okolo 500 objednaných, ale dosud nedodaných letadel tohoto typu. Podle původních plánů je měla v současné době vyrábět již rychlostí 12 letadel za měsíc.

Společnost American Airlines například kvůli nedodaným letadlům raději na letošní léto naplánovala méně dálkových letů. Obětí nedodaných Dreamlinerů bylo například i sezónní spojení Filadelfie s Prahou. Rovněž německá Lufthansa registruje zpoždění dodávek u 5 letadel Dreamliner, které již měla mít v provozu. Pro letecké společnosti je tato situace zvlášť nepříjemná, neboť na nadcházející léto očekávají návrat poptávky cestujících. Na větší počet nově dodaných Dreamlinerů se tak ani letos v létě zřejmě letecké společnosti nebudou moci spolehnout.

Boeing 787 Dreamliner, srpen 2011 (autor: Oleg V. Belyakov, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)

Témata