Braathens se zbaví Airbusů a svoji flotilu sjednotí na letadlech ATR

29.08.2025 14:40 - Evropa



Vedení letecké společnosti Braathens Regional Airlines a Braathens International Airways AB určilo novou obchodní strategii do budoucna. Její součástí je fokus na provoz výhradně letadel ATR 72. Do roku 2027 se tak Braathens postupně zbaví všech svých Airbusů A319 a A320. Budoucí obchodní model Braathens tak bude založen pouze na pronájmu letadel ATR 72-600 i s posádkou jiným leteckým společnostem.

Braathens Regional Airlines aktuálně provozují flotilu pronajatých šestnácti letadel ATR 72-600 pro 72 pasažérů s průměrným stářím 8 let, další jedno letadlo bylo teď v srpnu čerstvě dodáno a připravuje se na letišti v Billundu pro pronájem i s posádkou a pravidelný provoz pro společnost SAS. Přitom pro SAS létá Braathens již nyní s šest letadly ATR. Další tři letadla létají v Rakousku pro Austrian Airlines. Ve flotile však má Braathens Regional Airlines též i dvě letadla A319 jejichž průměrný věk je již přes devatenáct let a jsou též pronajata od leasingové společnosti. Sesterská Braathens International Airways provozuje dvě letadla A319 pro 144 pasažérů a tři letadla A320 pro 180 cestujících. Přitom jedno z letadel A320, konkrétně s registrací SE-RGG, aktuálně v těchto dnech vypomáhá společnosti Smartwings s prázdninovým provozem na letišti Brno.

Pilotům s licencí na Airbusy tak Braathens nabídne přeškolení na letadla ATR zdarma. „Samozřejmě litujeme postupného vyřazování letadel Airbus z naší flotily, ale musíme se soustředit na segment trhu, ve kterém máme nejlepší předpoklady pro dlouhodobý rozvoj společnosti,“ říká generální ředitel společnosti Braathens Malin Brandtvig. Zakladatel a majitel Per Braathen vysvětluje, že vedení nevěří, „že provoz letadel Airbus bude z dlouhodobého hlediska rentabilní“.

Braathens s několika letadly Airbus totiž nemůže dlouhodobě soutěžit se společnostmi, které těchto letadel provozují desítky až stovky. Naopak posun většiny leteckých společností směrem ke kapacitnějším letadlům s nízkými náklady na jednu sedačku ovšem speciálně v Evropě ponechává linky s menším tokem cestujících, pro které jsou letadla rodiny Airbus 320 nebo Boeing 737 příliš velké neobsloužené. A právě v obsluze evropských linek s menší poptávkou cestujících vidí Braathens do budoucna svoji strategickou niku a potenciál svého dalšího rozvoje.

ATR 72-600 společnosti Braathens Regional Airlines, duben 2025 (autor: MarcelX42, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata