Belavia má potíže se zprovozněním ilegálně koupených 3 Airbusů A330-200

04.06.2025 09:00 - Evropa



Jak informoval běloruský deník Nashaniva, letecká společnost Belavia si pořídila tři Airbusy A330-200 a to ilegálně, navzdory aktuálním sankcím uvaleným na Bělorusko. Tato zhruba dvacet let stará letadla mezitím již byla v Bělorusku registrována pod čísly EW-587PD, EW-588PD a EW-589PD. Letadla byla registrována u gambijské letecké společnosti Magic Air, kterou vlastní jordánský podnikatel Tarek Ziyad Abdel Hamid Al-Ajami. Dříve tyto Airbusy A330 s výrobními čísly 491, 509 a 525 létaly u turecké společnosti OnurAir, která zkrachovala v prosinci 2021. Podle Úřadu pro civilní letectví Gambie byla letadla vyřazena z místního registru dne 19.srpna 2024 ovšem s tím, že byla prodána kupci ze Spojených arabských emirátů.


Airbus A330-200 společnosti OnurAir s registrací TC-OCG, květen 2019 (autor: Anna Zvereva, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)


Po uzavření vzdušného prostoru EU pro běloruská letadla v květnu 2021 a rozsáhlých sankcích proti Bělorusku v reakci na ruskou podporu války na Ukrajině během velmi krátké doby se flotila společnosti Belavia zmenšila na polovinu z 30 na 15 letadel. Společnost urgentně potřebuje provozuschopná letadla.

Belavia původně plánovala zařadit do aktivní flotily koupená letadla A330 již letos na jaře. První z letadel (EW-589PD) bylo navíc koncem května spatřeno na letišti v Minsku již v barvách běloruského dopravce. Informuje o tom deník Reform.news. Jenže podle zdrojů deníku nejsou letadla v příliš dobrém stavu. Belavia musí řešit řadu nečekaných technických problémů. A zajistit potřebné díly pouze díky neustálému obcházení západních sankcí je složité, drahé a pomalé. Navíc musí Belavia přeškolit na tento typ též své posádky. Belavia totiž s Airbusy A330 dosud nelétala. Létá s nimi ovšem ruský Aeroflot, u něhož mají být běloruské posádky letos postupně přeškolovány. Létat s novými přírůstky do flotily ovšem bude Belavia moci jen "do spřátelených" či neutrálních zemí. V úvahu tak připadají destinace dálného Ruska, případně v Číně, Thajsku či Vietnamu. Ovšem zprovoznit první z loni koupených Airbusů A330-200 dříve než před koncem letošního roku zřejmě Belavia i tak zřejmě nezvládne.

Boeing 737 MAX 8 společnosti Belavia na moskevském letišti Domodědovo. Tento typ nasazuje Belavia od prosince 2024 na lince do čínského Urumči, červenec 2022 (autor: Anna Zvereva, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Témata