Austrian plánuje ukončit linku z Lince do Frankfurtu
30.08.2025 07:50 - Evropa
Podle rakouské televize ORF potvrdil mluvčí letecké společnosti Austrian Airlines zvěsti o konci linky z Lince do Frankfurtu s koncem letního letového řádu 25.října. Přitom lety po tomto datu jsou aktuálně stále v nabídce letecké společnosti. Mají být stáhnuty z rezervačního systému v následujících dnech. Tuto linku přitom aktuálně s odlety 3x denně z Lince v 6:10, 10:30 a 18:40 provozuje Austrian díky pronajatým letadlům ATR 72-600 společnosti Braathens Regional Airways Ab.
Mluvčí Austrianu se konkrétně k situaci vyjádřil takto: „Po pečlivém a intenzivním posouzení jsme nuceni pozastavit linku Linz – Frankfurt v nadcházejícím zimním letovém řádu. Po konstruktivních jednáních budeme i nadále intenzivně spolupracovat se spolkovou zemí Horní Rakousko, abychom vyhodnotili střednědobé napojení na mezinárodní dopravní uzly.“
Pro letišti v Linci, které z poloviny vlastní město Linec a z druhé poloviny spolková země Horní Rakousko je tato zpráva ovšem velkou pohromou. Tato linka provozovaná od roku 1966 je totiž aktuálně jediným leteckým spojením do velkého přestupního uzlu, odkud je možné s přestupem letět dále. Pro letiště v Linci to ovšem není poprvé, kdy o tuto poslední linku do přestupního uzlu přišlo. Nejprve byla ukončena během pandemie mezi březnem 2020 a červnem 2021. Po té linku obsluhovala Air Dolomiti Embraery E195. Ovšem kvůli problémům s motory Pratt and Whitney a nedostatku letadel byla linka na konci března 2024 opět přerušena, aby ji v říjnu 2024 opět obnovil Austrian, který do Lince umístil jedno pronajaté ATR 72-600 společnosti Braathens i s posádkou.
S rušením původně často provozovaných leteckých spojů do přestupních uzlů mají ovšem Linci již své bohaté zkušenosti. Nejbolestivější pro dvousettisícové město byl konec častých letů do uzlu ve Vídni. V dobách největší slávy, v roce 2008, kdy letiště odbavilo přes 800 tisíc cestujících totiž Austrian provozoval i 4 lety do Vídně denně. Ty ovšem úplně skončily po přestavbě vídeňského hlavního nádraží a železniční spojky z něj na vídeňské letiště. Tyto železniční stavby totiž umožnily rakouským drahám zavést přímé Railjety z Lince přímo pod letiště ve Vídni. V půlhodinovém taktu a s jízdní dobou pod hodinu a půl se vlaky staly hlavním způsobem dopravy z Lince na velký letecký přestupní uzel.
Díky tomu výrazně klesl i význam letiště v Linci Hörschingu. Po pandemii navíc se navíc nevrátila poptávka místních firem po létání na obchodní a služební cesty do míry jaká byla před pandemií. Loni tak odbavilo letiště v Linci pouze přes 180 tisíc cestujících a provoz letiště se ocitl ve ztrátě. Aktuálně se totiž z Lince létá kromě Frankfurtu pouze do dalších pěti destinací - Ryanair provozuje z Lince lety do na Stansted, do Alicante a do Bari. Eurowings létá ještě na Mallorku a na Kos. Novinkou příštího roku je společnost Corendon, která má spustit z Lince přímé lety do Heraklionu. Město Linec a Horní Rakousko tak připravují podle ORF pro finančně strádající místní letiště injekci ve výši osmi miliónů euro, ta však zatím není ještě právně jistá.
Současně ovšem rakouský ministr dopravy, Peter Hanke (SPÖ) připomíná, že Rakousko během pandemie nenechalo Austrian padnout a věří v loajalitu Austrianu: „Nesmí dojít k oslabení rakouského hospodářství a cestovního ruchu za účelem posílení německého leteckého průmyslu.“ Dále Hanke uvádí: „Republika Rakousko vždy stála na straně AUA a během pandemie koronaviru pomohla letecké společnosti překonat krizi pomocí finanční podpory ve výši několika set milionů eur. Nyní očekáváme, že AUA tuto loajalitu Rakousku oplatí.“
Jenže poslední vývoj ve skupině Lufthansa probíhá směrem k větší centralizaci a přesunu rozhodovacích pravomocí jako je plánování sítě do centrály v Německu. Je ovšem též možné, že Austrian nakonec linku bude ochotný i obnovit, ovšem již ne pouze na své komerční riziko, nýbrž pouze s finanční podporou Lince a Horního Rakouska, která by případně kryla ztrátovost této linky.

ATR 72-600 společnosti Braathens Regional, která aktuálně pro Austrian provozuje linku Linz-Frankfurt, prosinec 2020 (autor: Riik@mctr, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)