Airbus zřejmě zkrátí kvůli bezpečnosti maximální dolet letadla A321XLR

23.07.2023 10:25 - Evropa



Podle informací agentury Reuters se evropský výrobce letadel Airbus a Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) se dohodli na změně designu letadla A321XLR týkající se zadní centrální nádrže. Také díky ní měl mít Airbus A321XLR ve své kategorii dosud nevídaný dolet 8700km, což by umožnilo leteckým společnostem otevřít nové přímé dálkové spoje mezi destinacemi, mezi kterými není vysoká poptávka, která by umožňovala uživit klasické kapacitnější širokotrupé dálkové letadlo. Airbus prototyp letadla představil na pařížské letecké show v červnu 2019. V současnosti registruje na model A321XLR přes 500 objednávek a to letadlo ještě nezačal sériově vyrábět a dokonce na něj ještě nemá potřebné certifikace. Airbus však plánuje získat certifikaci letadla A321XLR ještě do konce letošního roku a rád by dodal první letadla tohoto typu zákazníkům ve druhém čtvrtletí roku 2024.

prototyp letadla Airbus A321XLR na letišti v Hamburku, červen 2022 (autor: MarcelX42, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Delšího doletu dosáhl Airbus u prototypu letadla A321XLR mimo jiné právě také díky novému typu centrální palivové nádrže, kterou výrobce umístil na spodní zadní část trupu. Jenže právě evropský regulátor EASA, která má potřebnou certifikaci vydat, vyjádřil vážné pochyby, zda je umístění palivové nádrže v zadní části trupu bezpečné i v případě požáru letadla. Zejména zda by zadní nádrž nezkrátila dobu k evakuaci cestujících v případě nehody a vzplanutí letadla. Proto se podle šéfa programu XLR v Airbusu, pana Philippa Mhuna, minulý měsíc evropský výrobce letadel a EASA dohodli o tom, že zadní palivová nádrž bude významně přepracována. Bude přidána speciální ochranná vložka, nádrž bude oproti původním plánům také podstatně lépe vyztužena. To vše navýší hmotnost letadla, a to více než Airbus původně zamýšlel. Díky vyšší hmotnosti a menší zadní nádrži se tak jeho dolet sníží o necelých 400km. Proto Airbus nyní oslovuje stávající zákazníky a těm, kterým by takto zkrácený dolet letadla vadil, nabízí slevu na alternativní širokortrupý dálkový model A330neo. Ovšem i s doletem přes 8300km bude letadlo Airbus A321XLR stále pro mnoho potenciálních zákazníků velmi zajímavé.

Vždyť aktuálně nejdelšího doletu jednouličkového letadla totiž dosahuje model Airbus A321LR s doletem přes 7400km. Toto letadlo již využívá například letecká společnost JetBlue na transatlantickém spojení New Yorku a Bostonu s Londýnem a Paříží. Kanadská společnost Air Transat zase díky letadlům A321LR spojuje Toronto s Dublinem a Londýnem. Konkurenční Boeing 737 MAX-8 má sice jen dolet 6500km, což ovšem také dostačuje k provozování přímých transatlantických letů mezi východním pobřežím USA a Irskem a Velkou Británií. Například Boeingem 737 MAX-8 provozuje přímé transatlantické lety společnost Air Canada, a to mezi kanadským Halifaxem a Londýnem-Gatwickem. Srovnatelný dolet 6500km má i Airbus A321neo. Ten zase používá například Air Transat na letech z Londýna-Gatwicku do Montréalu.

Témata