Airbus zastavil práce na nákladní verzi A380

02.03.2007 - Nová letadla



Výrobce letadel Airbus s okamžitou platností zastavil veškeré práce na nákladní verzi letounu Airbus A380. Tuto informaci ve čtvrtek jako první přinesl internetový server německého deníku Financial Times Deutschland a později jí na tiskové konferenci v Toulouse potvrdila i mluvčí společnosti Airbus. Program nákladní verze A380 není úplně zastaven, ale jen dočasně pozastaven. Rozhodnutí o zastavení prací na nákladní verzi A380 příchází jen jeden den po zveřejnění programu restrukturalizace firmy Power 8, který počítá se zrušením až 10 000 pracovních míst v průběhu příštích čtyř let. Poprvé se tak současná krize Airbusu přímo dotkla modelu o jehož výrobě bylo již dříve rozhodnuto.

Jako první se pro nákladní verzi A380 rozhodly arabské aerolinie Emirates, které v dubnu 2000 oznámily objednávku dvou letadel této verze. V červenci 2000 ohlásila leasingová společnost ILFC objednávku 5 kusů a v lednu 2001 se rozhodl FedEx rozhodl objednat 10 letadel s opcí na dalších 10 kusů. Poslední objednávka nákladního A380 přišla v lednu 2005 od americké UPS rovněž na 10+10 letadel. V roce 2005 tak měl tak Airbus 27 pevných objednávek na nákladní verzi A380. V loňském roce se však téměř vše změnilo. V dubnu 2006 Emirates se rozhodly změnit objednávku dvou nákladních A380 na objednávku dalších dvou A380 určených pro přepravu cestujících. V listopadu zrušil objednávku 10+10 americký FedEx a na místo A380 objednal nákladní Boeingy 777 (více zde). V závěru roku pak ILFC změnila kontrakt na 5 nákladních A380 na 5 letadel A380 pro cestující. V současnosti tak Airbusu zůstala jen objednávka na 10 letadel s opcí na dalších 10 strojů od americké společnosti UPC. Podle mluvčí Airbusu tato objednávka nebyla zatím zrušena.

UPS - Airbus A380
Jedinou společností, která ma nyní objednan nákladní A380 je americká UPS (foto: Airbus)

Nákladní verze Airbusu A380 měla být dodávaná zákazníkům od roku 2009. Airbus chce vypracovat nový časový plán vývoje nákladní verze A380 a v delším časovém horizontu tuto verzi dokončit. Podle analytiků by si dokončení nákladního A380 vyžádalo ještě asi 1 miliardu dolarů, kterou nyní Airbus ušetří. Airbus chce nyní své kapacity soustředit na dodávky objednaných A380 určených pro přepravu cestujících a další krátkodobé cíle. Nákladní verze A380 má být i nadále důležitou součastí rodiny letadel A380. Podle mluvčího EADS je potenciál prodat v příštích dvaceti letech až 400 nákladních letadel této kategorie. Je však možné, že řada zákazníků se mezitím přesune za oceán. Americký Boeing totiž koncem roku představil nový 747-8 Freighter, který má mít až o 20 % nižší náklady než nákladní A380. Za rok a několik měsíců má Boeing na tento nový model již 54 objednávek od sedmi zákazníků.

Témata