Air Canada obnovuje provoz po několikadenní stávce a dosažené dohodě s odbory

21.08.2025 11:55 - USA & Kanada



Odborový svaz (Canadian Union of Public Employees - CUPE), který zastupuje více než 10 000 letušek a stevardů společnosti Air Canada, v úterý oznámil, že dosáhl s vedením letecké společnosti předběžné dohody o mzdách palubního personálu. Stalo se tak po nátlaku formou stávky palubního personálu, která začala v sobotu 16.srpna a na 72 hodin zcela paralyzovala kanadskou leteckou společnost. Ta musela kvůli stávce zrušit 730 letů. Stávka jí bude stát hned několik desítek miliónů dolarů. Mzdový konflikt se o víkendu ještě dokonce na chvíli vyostřil, když odborový svaz neuposlechl pokyn kanadské vlády, aby se členové vrátili do práce. Kanadská rada pro průmyslové vztahy (CIRB), nezávislý tribunál odpovědný za řešení pracovních sporů v Kanadě, vydala totiž pokyn k ukončení stávky. CUPE však nařídila svým členům, aby tento „příkaz k návratu“ ignorovali, což vedlo CIRB k prohlášení stávky za nezákonnou.

Podle představitele odborů však byla dosažena nová dohoda se zaměstnavatelem, která lépe řeší platby za práci palubního personálu i během doby, kdy je letadlo na zemi. Palubní personál totiž dosud nebyl za práci před vzletem letadla a po jeho přistání na letišti nijak placen. A to nejen ve společnosti Air Canada, ale i jiných severoamerických leteckých společnostech. Nově mají letušky a stevardi získat polovinu jejich běžné hodinové sazby i jednu hodinu před odletem letadla, respektive za 70 minut u širokotrupého dálkového letadla a to první rok od dosažení dohody, aby tato 50 % sazba postupně vzrostla na 70% ve čtvrtém roce platnosti nové dohody o jejich odměňování. Původní nabídka společnosti Air Canada byla polovina mzdy 45 minut před odletem respektive 60 minut před odletem širokotrupého letadla. Pozitivní roli při nalezení dohody sehrála role mediátora smírčího řízení. Mediátor je neutrální třetí strana, která přiměje obě strany k nalezení dohody přijatelné pro obě strany. V tomto případě proces umožnil ukončení stávky ještě před zveřejněním podrobností dohody. Dokud probíhá ratifikace dohody členy odborů, platí povinnost zachovávat mír, což znamená, že další stávky nejsou možné.

Obnovení tak rozsáhlého letového provozu po stávce je spojeno s obrovskými logistickými výzvami. Zrušení letů totiž vedlo k tomu, že letadla a posádky nejsou na svých plánovaných místech, ale zůstaly "náhodně" rozptýleny po celé síti. Současně musí být znovu nasazena celá palubní posádka – přibližně 10 000 letušek a stevardů. To je mnohem složitější, než se na první pohled zdá. Pracovní doba a doby odpočinku posádek jsou upraveny přísnými bezpečnostními předpisy. Každá letuška a každý stevard musí dodržet minimální dobu odpočinku, než může znovu nastoupit do služby. Přepracování rozpisů směn posádek je obrovský úkol, který vyžaduje hodiny přepočítávání a koordinace. Kromě toho musí letadla, která stála několik dní na zemi, projít technickými kontrolami, než budou moci znovu vzlétnout. To vše vyžaduje čas a pečlivé plánování, aby byla zajištěna bezpečnost cestujících.

Michael Rousseau, prezident a generální ředitel společnosti Air Canada, se omluvil postiženým cestujícím a požádal je o trpělivost, protože obnovení plného provozu bude jistě trvat týden nebo déle.

Boeing 787-9 Dreamliner společnosti Air Canada, červenec 2019 (autor: Adam Moreira / AEMoreira042281, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata