Aerolinie, které dostaly tu nejlepší státní péči

09.08.2004 - USA & Kanada



Finanční výsledky mateřské společnosti amerických aerolinií United Airlines dávají za pravdu hypotéze, že nejlepší státní podpora je žádná podpora. Společnost, které byly několikrát zamítnuty státní garance na komerční úvěry, je na rozdíl od podpořených US Airways na dobré cestě stát se opět silnou a ziskovou aerolinií. Druhé čtvrtletí sice stále ještě znamenalo celkovou ztrátu 247 miliónů dolarů, na druhé straně ale byl vykázán provozní zisk sedmi miliónů dolarů, což znamená meziroční zlepšení o 438 miliónů. V celkové ztrátě jsou zahrnuty náklady na restrukturalizaci ve výši 144 miliónů dolarů.

Rozdíl mezi nepříznivou situací ve druhém čtvrtletí 2003 a vcelku přijatelnou situací v tomto roce zajistil zejména vzrůst průměrného využití letadel o téměř pět procent na 82 %. Stalo se tak při 19 % růstu celkového počtu cestujících na téměř 13 % růstu nabízené kapacity. Velmi dobrým vysvědčení je také pokles hodnoty udávající náklady na jednu nabízenou osobomíli, která meziročně poklesla o plných 10 % na 9,83 centu. Pokud by byly vyňaty náklady na palivo, jehož cena je nyní nezvykle vysoká, vykázala by společnost v tomto ohledu pokles až o 17 %. Cena paliva meziročně vzrostla o 36 %.

Pro srovnání náklady na jednu osobomíli u Southwest Airlines jsou na hodnotě 8,09 centu. Z tradičních aerolinií předstihly United pouze Continental Airlines, American Airlines a Alaska Airlnes. United, které stále operují pod ochranou před věřiteli, mají nyní na účtech hotovost ve výši 2,2 miliardy dolarů. Tato částka ale obsahuje 838 miliónů, jejichž použití je omezeno. Zjednodušeně řečeno, budou moci aerolinie na tyto finance sáhnout pouze tehdy, budou-li jejich věřitele spokojeni s postupem restrukturalizace.

Témata