Zakladatel Bavarian Airlines byl neplnoletý. Zmátl investory, poradce i úřady.

03.03.2023 - Evropa



Začátkem letošního roku se veřejnosti poprvé představil projekt nové německé letecké společnosti Bavarian Airlines. Ta chtěla ještě letos zahájit pravidelné lety z Mnichova s dvanácti Embraery E195-E2 a konkurovat Lufthanse na linkách do obchodních destinací.

Nová aerolinie chtěla cílit na obchodní klientelu s důrazem na komfort, které chtěla nabídnout „skutečnou“ business class se sedadly v uspořádání 1-1. Na palubách letadel Embraer měl být vysokorychlostní internet a v každém sedadle k dispozici zábavní systém. Netradiční měl být věrnostní program, kdy by cestující získávali tokeny kryptoměny, kterou by zřídila letecká společnost. Výhodou mělo být to, že získanou kryptoměnu by mohly pasažéři také prodat.

(logo: Bavarian Airlines)

Projekt aerolinie, která chtěla konkurovat domácí Lufthanse se zdál od začátku příliš ambiciózní a nerealistický. Nicméně mluvčí mnichovského letiště potvrdil, že již došlo k jednání s novou aerolinií a Spolkový letecký úřad (LBA) týž měsíc uvedl, že přijal žádost od této společnosti. Určité pochybnosti vzbuzovala osoba zakladatele společnosti, Adema Karagöze, který neměl zkušenosti z leteckého byznysu a bylo mu jen 18 let.

Nyní se projekt Bavarian Airlines opět dostal do popředí zájmu německých médií. Server Gründerszene, který se věnuje různým start-up projektům, analyzoval informace kolem Bavarian Airlines a jejího zakladatele.

První zjištěné nesrovnalosti se týkají věku zakladatele. Adem Karagöz při představení projektu tvrdil, že mu je 18 let. Server Gründerszene dospěl k závěru, že je neplnoletý a pravděpodobně mu je jen 15 let. Hlavním vodítkem je informace z roku 2018 o účasti Karagöze v klubu taekwondo, kde byl zapsán v kategorii 10-12 let.

Karagözovi se podařilo získat prvního investora, sárského podnikatele Michaela Lampela, kterého přesvědčil svými finančními prostředky řádu milionů eur uloženými u švýcarské banky UBS. Podle Gründerszene předložený bankovní výpis byl podle všeho falešný. Lampel uvedl, že Karagöz při jednání užíval rovněž titul doktor.

Michael Lampel financoval výdaje mladého podnikatele od služebních letů přes hotelové pobyty až po obchodní obědy. Celkem investor zaplatil na těchto výdajích 45000 eur (zhruba milion korun). Dalších 120000 eur (2,8 milionu korun) se podařilo nové aerolinii utratit za poradenské a PR služby či bezpečnostní agenturu.

Lampel financoval podle serveru obchodní cestu Karagöze na Maltu, kde s místní leteckou společností Universal Air, která nabízí také možnost tzv. virtuální letecké společnosti, se dohodl na partnerství. Maltská společnost podle Gründerszene fakturovala za svou službu 300 tisíc eur (zhruba 7 milionů korun).

Dalším zajímavým faktem je, že firma Bavarian Airlines GmbH, která vystupuje jako budoucí aerolinie, nebyla zapsána do obchodního rejstříku a de facto tedy neexistuje. To vše s různými vydanými objednávkami, fakturami, zaslanou žádostí na letecký úřad jejím jménem apod. O případ se začala zajímat také policie, která zakladatele Karagöze krátce zadržela.

Poškození nyní hodlají na Karagöze trestní oznámení za podvod. Případný soud bude muset podle všeho řešit i údajnou neplnoletost studenta gymnázia, který bude maturovat až za tři roky.

Projekt bavorské aerolinie, která měla konkurovat Lufthanse, končí tak na samém začátku. Příběh zakladatele Bavarian Airlines, kterému se přes svůj věk podařilo získat investory, poradce či jednat s úřady by mohl posloužit jako námět pro film. Podobný příběh vzniku nové aerolinie tu dlouho totiž nebyl.

Témata