Wizz Air jedná o odložení dodávek stovky nových letadel A321neo

24.10.2025 09:15 - Evropa



Podle agentury Bloomberg, která se odkazuje na své zdroje, jedná v současnosti letecká společnost Wizz Air s výrobcem letadel Airbus, aby jí nedodával nová letadel takovou rychlostí, jak si původně společnost Wizz Air objednala, ale aby Airbus odložil dodávky zhruba sta letadel do příští dekády. Také ve svém oznámení o výsledcích za první čtvrtletí Wizz Air uvedl, že se bude snažit „zpomalit“ dodávky od společnosti Airbus s cílem snížit tlak na příliš velkou kapacitu své flotily.

Wizz Air se v posledních letech totiž potýká s finančními problémy, které jsou výsledkem především tvrdé konkurence s ostatními evropskými dopravci a také výsledkem uzemnění svých letadel kvůli dlouhým opravám motorů Pratt & Whitney. Wizz Air v červenci kvůli uzemnění letadel nesplnil dřívější odhady zisku za první čtvrtletí. Jen v září měl Wizz Air kvůli opravám motorů uzemněno ze své flotily 242 letadel hned 39 letadel. Akcie společnosti Wizz Air jen letos klesly o více než 20 %.

Finanční ředitel společnosti Ian Malin dříve v říjnu uvedl, že letecká společnost očekává, že problémy s dlouhými opravami motorů Pratt & Whitney budou postupně vyřešeny do konce roku 2027. Do této doby společnost očekává, že z tohoto důvodu bude mít současně vždy zhruba 40 až 45 letadel mimo provoz. Jakmile tento problém Wizz Air s výrobcem GTF motorů Pratt & Whitney zcela vyřeší, stoupne skokově kapacita jeho flotily. Tento skok by byl jen umocněn dodávkami nových letadel. Proto se Wizz Air snaží odsunout dodávky letadel z tohoto termínu o několik let, do období po roce 2030.

V současnosti má totiž Wizz Air objednáno 281 nových letadel Airbus A321neo s termínem dodání do roku 2029. Dalších 164 letadel tohoto typu již Wizz Air ve své flotile provozuje. To z něj činí největšího zákazníka Airbusu provozující tento typ letadla. Nedávno přitom Wizz Air již s evropským výrobcem dojednal snížení původní objednávky na 50 letadel A321XLR na 15 formou konverze na letadla A321neo. Wizz Air totiž společně s ústupem z Abú Dhabí zjistil, že oproti původním plánům tolik letadel tohoto typu již nepotřebuje. Navíc mnozí analytici již léta poukazují na nesoulad aktuální strategie Wizz Airu růst především v málo hustě obydlené východní Evropě, která má navíc stále menší kupní sílu obyvatelstva než západní Evropa, a to přestože tento rozdíl má tendenci se zmenšovat a kupní síla ve východní Evropě zvolna roste. Zároveň však podle analytiků Wizz Air objednal až příliš mnoho největších jednouličkových letadel s kapacitou 239 sedaček, byť s nejnižšími náklady na sedačku. Tato výhoda se může snadno rozplynout a přeměnit v noční můru, pokud společnost takto velká letadla zcela nezaplní anebo je dokáže zaplnit pouze za cenu velmi levných letenek.

Airbus A321neo společnosti Wizz Air, říjen 2024 (autor: André Gerwing, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata