Wizz Air by rád otevřel v dubnu velkou základnu v Tel Avivu

29.11.2025 14:50



Letecká společnost Wizz Air tento týden přidala do flotily jubilejní, 250té letadlo. Přestože se před několika týdny domluvila s výrobcem Airbus na rozvolnění časového harmonogramu dodávek objednaných letadel, stále je vizí společnosti provozovat flotilu 500 letadel. Tato letadla, zejména 239 místné Airbusy A321neo, kterých má Wizz Air objednáno u Airbusu ještě 286 kusů bude pro společnost velmi těžké po celý rok naplnit. Proto hledá Wizz Air na trhu možnosti, které by nenaplňovaly letadla pouze sezónně. Nyní se pozornost Wizz Airu zaměřila na Izrael.

Podle izraelského deníku Ynet Global přicestoval tento týden generální ředitel společnosti Wizz Air, József Váradi, do Izreale, aby osobně jednal v Jeruzalémě s ministryní dopravy Miri Regevovou (za politickou stranu Likud) o záměru zřídit na letišti Ben Guriona u Tel Avivu příští rok na jaře základnu Wizz Airu s deseti bázovanými letadly.

Podle Váradiho se jedná o investici ve výši jedné miliardy dolarů, která vytvoří v Izraeli na 4000 pracovních míst, z toho 500 přímo v potenciální izraelské pobočce Wizz Airu. Váradi slíbil, že by Wizz Air současně navýšil stávajících 20 destinací na 70. "Dokud je bezpečné létat do Izraele, budeme sem létat", prohlásil v této souvislosti ve čtvrtek Váradi. O tom, že se o základně skutečně intenzivně jedná svědčí též i cesta vysokého úředníka izraelského ministerstva dopravy Moshe Ben Zakena a generální ředitelky Izraelské letištní správy Sharon Kedmi do Budapešti. Ti odcestovali na návštěvu maďarského hlavního města podle deníku Ynet Global naopak již před dvěma týdny.

Váradiho čtvrteční prohlášení vyvolalo silnou reakci ze strany izraelských domácích dopravců, kteří varovali, že se proti tomuto kroku postaví „všemi dostupnými prostředky“. "Proti základně Wizz Airu v Tel Avivu se budeme bránit, a to i prostřednictvím soudů", řekl doslova generální ředitel izraelského dopravce Arkia pan Oz Berlowitz. „Konkurence není hrozbou, ale motorem růstu,“ uvedl Berlowitz dále. „Konkurence však musí být férová !“ Israir nemá strach, že by mu Wizz Air přetáhl zkušené posádky. Podle Israiru totiž vydělává pilot Wizz Airu průměrně měsíčně kolem 10.000 euro, avšak piloti Israiru si vydělají v průměru mnohem více - téměř 25.000 euro za měsíc. Podle Israiru současné přidělování letištních slotů v nízkonákladovém terminálu 1 zvýhodňuje společnost Wizz Air v poměru tři ku jedné, přestože Israir přepravuje více cestujících a celoročně provozuje vnitrostátní linku do letoviska Eilat u Rudého moře na jihu země.

Israir vyzval Regevovou, aby okamžitě napravila tyto „nerovnováhy“ a požaduje rovné podmínky pro zaměstnávání zahraničních posádek, spravedlivé rozdělení letištních časů na základě velikosti dopravce a výrazné snížení letištních poplatků. Letecká společnost také naléhavě vyzvala k reformám v oblasti národní letecké bezpečnosti v souladu s doporučeními Národní bezpečnostní rady, které by snížily náklady a odstranily to, co nazývají „umělými břemeny“ pro izraelské letecké společnosti. „Není možné, aby vláda povzbuzovala své občany k létání se zahraničními leteckými společnostmi a zároveň ukládala nerovné bezpečnostní standardy a překážky svým vlastním dopravcům,“ uvádí se v prohlášení. „To není rovnost. To není profesionalita. A není to ve veřejném zájmu.“

Ministryně dopravy Regevová však záměr Wizz Airu zřídit v Tel Avivu základnu vítá. Komentovala tento záměr doslova takto: „Není žádným tajemstvím, že izraelské letecké společnosti zvýšily ceny v době, kdy se veřejnost nacházela v nejtěžší situaci. To je nepřijatelné,“ uvedla a dala najevo své odhodlání pokračovat v přípravách na vstup společnosti Wizz Air na izraelský trh.

Airbus A320 společnosti Wizz Air přilétá na letiště Ben Guriona v Tel Avivu, květen 2018 (autor: Oyoyoy, Wiimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata