Výstavba letiště BBI - Berlín Brandenburg International odložena

20.04.2005 - Evropa



Plán na vytvoření nového velkokapacitního berlínského letiště BBI - Berlin-Brandenburg International na místě stávajícího letiště Schönefeld, místo třech stávajících (Tegel, Tempelhof a Schönefeld), vznikl krátce po sjednocení Berlína v roce 1990. Prvotní plány počítaly s nalezením nových ploch ve větší vzdálenosti od města, podobně, jako tomu bylo u jiných nově budovaných letištních uzlů (například letiště v Mnichově je od centra vzdálené 50 km). Nakonec ale dostala zelenou přestavba někdejšího východoberlínského Schönefeldu (3,4 milionu cestujících v roce 2004), ležícího na jižním okraji města. V roce 2010 mělo být na jeho místě otevřeno nové BBI s kapacitou 20 milionu cestujících ročně.

BBI - Berlin-Brandenburg International

Podmiňovací čas je v tomto případě na místě. Jak celý případ dopadne, si totiž zatím v Německu nikdo netroufá odhadnout. Konečné rozhodnutí o zákazu či povolení stavby vydá Spolkový správní soud až v první polovině roku 2006. Jisté je, že i kdyby v příštím roce mohla přestavba pokračovat, není reálné otevření nového letiště před rokem 2012. Práce totiž v Berlině sotva začaly. V Mnichově i Frankfurtu nad Mohanem přitom stavby letišť trvaly minimálně šest let. Pokud by soud ve svém definitivním verdiktu potvrdil předběžné opatření, znamenalo by to pro Berlín a Braniborsko hledaní nové lokality. V takovém by ale k výstavbě vůbec nemuselo dojít. Připravené jsou projekty na rozšeření letišť v Magdeburgu (100 km západně od Berlína) a Lipsku (200 km jihozápadně od Berlína), která by mohla pasažéry směřující do hlavního města Německa odlákat.

Toho se děsí národohospodáři a politici. Argumentují především vysokou nezaměstnaností ve strukturálně postiženém regionu. Studie Univerzity v Kolíně nad Rýnem například tvrdí, že do roku 2012 přispěje BBI nepřímo k vytvoření čtyřiceti tisíc nových pracovních míst.

Zatímco budoucnost je ve hvězdách, současnost Schönefeldu je hvězdná. Letiště se stalo celoněmeckou základnou nízkonákladových dopravců a prudce roste počet na něm odbavených osob. Zatímco v roce 2003 letištěm prošlo 1,7 milionu osob, loni to již byl dvojnásobek. A také výsledky prvních měsíců roku 2005 hovoří o vzestupu o dalších sto procent. EasyJet z letiště v letošním roce plánuje obsluhovat 27 destinací, Germanwings prozatim deset.

Témata