Výrobce motorů GE Aerospace hlásí rekordní hospodářské výsledky
22.10.2025 05:00 - USA & Kanada
Výrobce leteckých motorů, společnost GE Aerospace, hlásí za třetí čtvrtletí letošního roku silný zájem o své produkty a služby. Příjmy společnosti skokově vzrostly na 11,3 miliardy dolarů, což odpovídá 26 % růstu oproti stejnému období loňského roku. Podobně rychle společnosti narostl i provozní zisk a to na 2,3 miliardy dolarů, též o 26 % více než vloni. Celkem za prvních devět měsíců letošního roku společnost dosáhla příjmů přes 30 miliard dolarů a zisku necelých 7 miliard dolarů. Vedení společnosti také potěšilo své akcionáře, neboť letošní výsledky společnosti nyní vidí pozitivněji než dosud bylo odhadováno.
Za těmito výsledky je třeba zejména vidět příběh o zpoždění dodávek nových objednaných letadel a problémy v dodavatelském řetězci obecně. Letecké společnosti jsou nyní nuceny stávající starší letadla provozovat déle než měly plánu. Příkladem může být Lufthansa, která čeká na zpožděné dodávky zejména dálkových letadel 787 a také typu 777X, jehož certifikace se neúměrně prodlužuje. Lufthansa pak musí mnohem déle než plánovala nadále vyuźívat méně efektivní čtyřmotorová letadla, jako jsou například Airbusy A340 nebo Boeing 747. Tato letadla oproti moderním dálkovým dvoumotorovým letadlům mají prostě dvojnásobný počet motorů. Ty jak stárnou navíc potřebují oproti novým motorům především častější a dražší servis a více náhradních dílů. To je právě pro společnost GE Aerospace nyní nejlukrativnější část jejího podnikání, neboť právě servis a náhradní díly jsou oblasti kde má společnost nejvyšší marže. A právě také za poslední čtvrtletí vzrostly společnosti nejvíce příjmy za návštěvy servisních dílen - o 33 %, služby o 32 % a tržby z náhradních dílů o více než 25 %.
Svůj podíl na současné situaci mají též problémy konkurence s dodavatelským řetězcem, včetně problémů konkurenčních GTF motorů Pratt&Whitney, kdy až třetina letadel vybavená těmito motory musela být letos uzemněna a projít zdlouhavou a náročnou údržbou. To vše jen letos zvýšilo tlak na letecké společnosti, aby více využívaly starší letadla a odložily jejich plánované vyřazení. Podobnou situaci lze očekávat též i v příštím roce.
Své ovoce také přineslo rozhodnutí vyslat inženýry GE Aerospace přímo ke svým nejdůležitějším dodavatelům. To pomohlo částečně vyřešit problémy s vlastním dodavatelským řetězcem. GE Aerospace tak letos mohla zvýšit i samotnou produkci nových proudových motorů. Dodávky nových motorů meziročně vzrostly o 33 %. Společnost GE Aerospace má ve své nabídce motorů typ GEnX, které Boeing montuje do letadel 787 Dreamliner, ale také do letadel 747, dále typ GE9X určený pro Boeing 777X. Dceřiný podnik CFM, který GE Aerospace založila společně s francouzskou společností Safran, produkuje motory CFM Leap, které mohou být instalovány jako pohonné jednotky do letadel rodiny A320neo a Boeing 737 MAX. Přesto však stále přes 70 % veškerých příjmů společnosti pochází právě z prodeje náhradních dílů a služeb.

motor GEnX namontovaný na prototypu letadla Boeing 747-800, červen 2011 (autor: Olivier Cleynen, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)