Výroba letadel Superjet 100 přechází pod Irkut

29.11.2018 - Evropa



Na ruského výrobce Irkut byly podle serveru Ato.ru převedeny akcie společnosti Sukhoi Civil Aircraft (SCAC), která vyrábí letouny Suchoj Superjet 100. Stalo se tak na základě rozhodnutí vedení Sjednocené letecké korporace (OAK), která zastřešuje letecký průmysl v Rusku. Podle ruských médií bude v souvislosti s převodem vypuštěno z názvu letounu jméno Suchoj a název tak bude zkrácen na Superjet 100.

Letoun Superjet 100 v barvách výrobce letí nad italským pobřežím (foto: Katsuhiko Tokunaga/SuperJet International/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Cílem OAK je vytvořit v rámci korporace divizi výroby civilních letadel, která vedle společností Irkut, SCAC bude zahrnovat také firmy Aerocomposit, OKB Jakovleva a další. Tyto společnosti by měly vytvořit společné vývojové centrum a sdílet své zdroje a poznatky. Irkut by nyní měl být odpovědný za výrobu letadel Superjet 100 a nového MC-21. OAK se ještě v rámci společného podniku CRAIC, který vytvořil s čínským výrobcem Comac, podílí na vývoji nového širokotrupého letounu C929.

Společnost SCAC měla v poslední době problémy s dodržováním termínu dodávek a čelila problémům s kvalitou motorů SaM146. Společnost State Transport Leasing Company (GLTK) požaduje ve dvou žalobách náhradu škody 509 milionů rublů (7,7 mil. dolarů) za zpoždění dodávek objednaných letadel Superjet 100. Žaloby, ve které požaduje státní GLTK náhradu škod po státem kontrolované společnosti SCAC, bude nyní řešit arbitrážní soud v Moskvě.

Letoun Superjet 100 v barvách mexické společnosti Interjet (foto: SuperJet International/Wikimedia Common - CC BY-SA 2.0)

Kvůli technickým problémům Superjet 100 jsou nespokojení také provozovatelé tohoto letadla na Západě. Management mexické aerolinie Interjet v září pohrozil vrácením letadel zpět výrobci. Brussels Airlines, které si pronajímaly Superjety od irské CityJet, začaly začátkem listopadu omezovat využívání těchto letadel a nahrazovat je pronajatými stroji Bombardier CRJ900.

Problémové motory SaM146 jsou vyráběny rusko-francouzským společným podnikem Powerjet. Motory vykazují opotřebení již po 2000-4000 hodinách provozu a motor poté musí projít generální opravou. Výrobce sice opravuje motory na vlastní náklady, letecké společnosti si však musí pronajmout náhradní motor. Kvůli těmto problémům dosáhlo využití letadel Superjet 100 u ruských společností v loňském roce jen 3,3 hodin denně a letoun značně v tomto parametru zaostává za konkurenčními typy letadel ze zahraničí.

Témata