Virgin Nigeria Airways - investice, jež nevyšla

05.10.2008 - Afrika



Virgin NigeriaInvestice Richarda Bransona a jeho mateřské společnosti Virgin Atlantic Airways do Virgin Nigeria Airways se příliš nepovedla. Nigerijská společnost hospodařila v loňském roce se ztrátou přibližně 80 mil. dolarů a ani letos se jí příliš dobře nevede. Příčin neúspěchu je hned několik. V roce 2004, kdy byly Virgin Nigeria založeny jako společný podnik Virgin Atlantic a nigerijských investorů, se místní trh stále vyrovnával s dopady krachu Nigeria Airways a Richard Branson byl se svou investicí vnímán jako zachránce nigerijského letectví. Od té doby se však situace na trhu výrazně změnila a společnosti silně konkurují aerolinie Arik Air a Bellview Airlines. Další přičinou problémů jsou vysoké ceny leteckého paliva a podle některých také některé nevýhodné platby Virgin Atlantic za pronájem letadel a používání značky Virgin. Podle některých zdrojů Virgin Atlantic Airways plánují kvůli neúspěchu snížit svůj podíl ze současných 49 na 7 procent a vypovědět dohodu o právu používat značku Virgin.

Kvůli špatným finančním výsledkům a vysokým cenám paliva společnost Virgin Nigeria tento týden oznámila, že odkládá plány na otevření dálkových linek do USA. Přitom veškerá potřebná povolení k zahájení letů do USA včetně povolení amerického ministerstva dopravy k letům do několika destinací v USA společnost měla od letošního dubna. Tohoto rozhodnutí pravděpodobně využijí konkurenční nigerijské aerolinie, na linky do USA se chystají Bellview Airlines, jež chtějí létat do Newarku, a Arik Air, který chce létat do New Yorku, Atlanty a Houstonu. Zatím jedinou aerolinií operující mezi USA a Nigérií jsou však stále Delta Airlines, jež létají z Houstonu a Atlanty do Lagosu.

Mezi negativními zprávami o Virgin Nigeria se tento týden objevila jedna pozitivní. Společnost pokračuje v rozšiřování své flotily a koncem září do ní zařadila první Embraer 190. Virgin Nigeria se pro tyto letouny rozhodly na loňském aerosalónu v Dubaji, kde objednaly tři Embraery 190 s opcí na dalších šest kusů. Zároveň objednaly i sedm menších letadel Embraer 170. Stroje Embraer 190 budou u Virgin Nigeria létat v konfiguraci 12 míst v první a 84 míst v ekonomické třídě na vnitrostátních a regionálních mezinárodních linkách. Společnost investovala do pohodlí pasažerů a nechala všechny místa vybavit zábavním systémem od Thales Avionics včetně vlastní obrazovky na každém sedadle.

Témata