United Airlines před bankrotem?

02.09.2002 - USA & Kanada



United AirlinesProblémy začaly 11. září 2001, kdy vyplavaly na povrch nedostatky v řízení United Airlines v posledních dvou letech. Vedly k tomu, že byl v říjnu téhož roku odvolán i CEO - Chief Executive Officer James Goodwin i se svým kolektivem. Zaměstnanci označují Goodwinovu éru doslova za neřízený let, a tak se není čemu divit, že i poté co společnost učinila drastická úsporná opatření stejně jako Delta Air Lines nebo Northwest Airlines, které celosvětovou krizi letecké dopravy zvládly poměrně dobře a v současnosti mají stále velké finanční rezervy, se United Airlines potýkají s existenčními problémy.

Vývoj společnosti po 11/9 byl přibližně následující. Ještě v září aerolinie zrušily 20% letů a dostaly se tak na úroveň 1850 letů denně. 19. září bylo propuštěno 20 000 zaměstnanců ze všech částí společnosti a 27. září bylo zrušeno vyplácení dividend ($0,05 za jednu běžnou akcii). Ve stejný den byl odvolán již zmíněný CEO, na jehož místo nastoupil Jack Creighton. Ten částečně kvůli svému vysokému věku na jaře oznámil úmysl odejít, čímž učinil post CEO jednou z překážek na cestě k záchraně společnosti. Následovala další redukce letů na 1 654 letů denně a vyřazení 99 letadel. Vyřazeny byly poslední letouny B727 a kompletní flotila B737-200. Dodávka 67 letadel, které měla společnost převzít v roce 2002, byla zredukována na 24, přičemž byly omezeny i další projekty, což vedlo k úspoře asi 2 miliard dolarů.

United Airlines - Boeing 737-300
Boeing 737-300 společnosti United Airlines. (Foto: United Airlines)

To vše je zhruba jen asi polovina všech úsporných kroků, a i přesto jsou United Airlines v hluboké ztrátě. Proto jsou nuceny žádat o státní garanci ve výši 1,8 miliardy dolarů na úvěry v hodnotě 2 miliard. Poprvé o tuto garanci požádaly státní úřad ATSB (Air Transport Safety Board) 24. července 2002, ale i přes velkou podporu z dolní i horní komory parlamentu USA, byla žádost kompetentním úřadem zamítnuta. ATSB kritizuje hlavně malé ústupky ze strany zaměstnaců, které tehdy ovšem společnost ani nepožadovala. To se ale okamžitě změnilo a na scéně se objevuje ten současný a hlavní problém, k jehož pochopení je nutno říci, že United Airlines je vysoce odborovou společností, kde 55% jejích akcií vlastní zaměstnanci, tudíž mají rozhodující vliv na vývoj aerolinií.

Ve sporu jsou nyní dvě strany. První představuje management aerolinek, který pokud chce dostat úvěry na 2 miliardy dolarů a zajistit tak setrvání společnosti v černých číslech, musí získat státní garanci 1,8 miliardy, která je ovšem udělována úřadem ATSB, který chce škrty v platech zaměstnanců. Druhou stranu sporu představují jednotlivé odbory (the Airline Pilot Association, Flight Attendants Association a Association of Mechanists), které vlastní více jak polovinu společnosti a managementu nedůvěřují.

Všechny tři organizace byly v posledních dnech požádány, aby přijaly zhruba 10% škrty v platech svých členů následované takřka zmrazením růstu výplat v příštích letech. Tím by ještě tento rok aerolinky ušetřily více než 1,5 miliardy dolarů (450 mil. technici, 100 mil. stevardi, zbytek piloti). Asociace pilotů, která má rozhodující vliv, protože vlastní 28% aerolinií, tento návrh ovšem téměř okamžitě označila za neakceptovatelný a nereálný, který zachází daleko za odsouhlasené ústupky, jež byly vyjednány v červenci. K tomuto postoji se přidali technici a další vzdušný personál i s další kritikou společnosti.

Mluvčí 26 000 členů Flight Attendants Association Greg Davidowitch doslova řekl: "Chtějí (management - pozn. autora), abychom se v příštích šesti letech vzdali 9 miliard těžce vydělaných dolarů pro záchranu společnosti, která nemá dlouhodobý restrukturalizační plán ani vůdce. Budeme s nimi jednat, ale nepřijmeme takovéto dalekosáhlé rozhodnutí, dokud společnost bude řízena dočasným CEO." Takto by se také dal shrnout i názor, který vyjádřila organizace zastupující 8 800 pilotů. Dále odbory argumentují tím, že požadovaných 6 miliard je trochu hodně na garanci ve výši 1,8 miliardy a vidí v tom snahu vedení aerolinek nebo dokonce americké administrativy srazit platy zaměstnanců dolů.

United Airlines
Velkou moc v United Airlines mají odbory. Jejich postoj rozhodne o budoucnosti společnosti. (Foto: United Airlines)

16. září je datum, kdy United Airlines chtějí podat novou žádost o státní garanci. Do tohoto data musí odbory přijmout výrazné snížení platů, neboť vedení United Airlines tyto koncese označilo za neoddiskutovatelné. Odbory ovšem dokonce odmítly posoudit tento návrh, dokud do čela společnosti nepřijde nový člověk s jasným plánem dalšího vývoje. Díky tomu se nyní v United Airlines chystají velké personální změny ve vedení. 2. září by měl podle internetových stránek Wall Street Journal převzít roli CEO Glen Tilton, jež má být zvolen na zasedání představenstva v Chicagu. Ten má sice na poli vysokého managementu velké zkušenosti, ale ještě nikdy neřídil leteckou společnost. Odpověď odborů na tuto informaci je zatím pozitivní. Doslova říkají: "Každá změna je pozitivní a my jsme připraveni na každého, kdo bude schopen vzít situaci pevně do rukou."

Pokud budou jednání do 16. září dovedena do zdárného konce, bude mít UAL Corporation dostatek peněz na zaplacení pohledávek. Pokud se ale obě strany nedohodnou, octne se na podzim společnost v červených číslech a požádá o ochranu před věřiteli. Analytici se na dosavadní události ve společnosti dívají velmi skepticky. Současné události ukazují, že dohoda o ústupcích je velmi vzdálena, a tak finanční instituce označují riziko bankrotu za velmi vysoké, vyjádřeno v procentech 75-80% a vyšší.

I tak zůstávají United Airlines klíčovou aerolinií. Její pád by měl nedozírné následky především na oblasti obklopující její huby San Francisco , Los Angeles, Denver, Chicago, Washington a samozřejmě také na samotnou Star Alliance. Pokud by se ale přeci jenom musely uchýlit pod ochranu před věřiteli, neznamená to jejich konec. Bankroty v USA mají od těch evropských velmi odlišné parametry. Některé společnosti jsou v tzv. Chapter 11 i roky. Například Continental Airlines takto musely v posledním desetiletí učinit hned dvakrát.

Štítky