TWA jdou do konkurzu, převezmou je American Airlines

08.01.2001 - USA & Kanada



twa_amer.gifJak bylo dnes oznámeno, letecká společnost TWA - Trans World Airlines se uchyluje pod ochranu před věřiteli podle kapitoly 11 zákona o bankrotech. V tomto režimu je odkoupí druhé největší americké aerolinie American Airlines. Konkurz uzavírá dlouhý boj o záchranu společnosti a návrat do černých čísel. V roce 1995 došlo k velké finanční reorganizaci společnosti a restrukturalizaci linek. Velkou ranou pro TWA byla havárie Boeingu 747 nedaleko Long Island v červenci 1996, při které zahynulo 230 osob (let TW800 na lince JFK - Paříž). V roce 1999 byla TWA jedinou z velkých amerických společností, která skončila ve ztrátě (353 mil. USD). Za první tři čtvrtletí loňského roku pak ztráta i přes 10 % zvýšení tržeb na 2,74 mld. USD činila 115 mil. USD.

Společnost American Airlines plánuje odkoupit veškerý majetek TWA a převzít všech 20 000 zaměstnanců. Transakce mimo jiné umožní Americanu držet krok s United Airlines, které fúzují s US Airways. V této souvislosti American Airlines získají na základě rozhodnutí antimonopolních úřadů 49 % podíl v nově vzniklé aerolinii DC Air, která vznikne vydělením washingtonských linek US Airways. Hub TWA v St.Louis se má stát po Chicagu a Dallas/Ft.Worthu třetím uzlem American Airlines.

twa_757.jpg
Boeing 757 společnosti TWA
(foto: Lawrence Feir)

Společnost TWA vznikla v roce 1929 jako Transcontinental Air Transport (TAT). V říjnu 1930 po spojení s Maddux Air Lines, Pittsburg Aviation Industries a Western Air Express je název společnosti změněn na TWA - Transcontinental & Western Air. Téhož roku společnost zahájila transatlantické lety na trase New York - Los Angeles. Po 2. světové válce, v roce 1946, společnost zahájila pravidelné lety do Evropy. První transatlantickou linkou se stala trasa New York - Gander - Shannon - Paříž (provoz zahájen 5.2.1946). Následovaly další destinace, např. Káhira, Madrid, Bombaj, Londýn. V květnu 1950 byl název upraven na TWA - Trans World Airlines. V roce 1961 se TWA stala první společností, která na mezinárodních linkách používala pouze proudová letadla, od roku 1967 jimi byl tvořen celý letadlový park. V roce 1970 byl letadlový park rozšířen o letouny Boeing 747, v roce 1972 pak o stroje Lockheed L1011. V roce 1985 TWA jako jedna z prvních aerolinií nasadila Boeingy 767 na transatlantické lety. V té době se síť dálkových cílů rozrostla nově o Amsterdam, Brusel, Mnichov, Kuvajt a Zurich. V roce 1986 společnost převzala amerického přepravce Ozark Airlines. V roce 1991 se TWA dostává poprvé pod ochranu podle kapitoly 11 zákona o bankrotech. Společnost situaci řeší kontroverzním odprodejem vysoce cenných slotů na londýnském letišti Heathrow. Výše zmíněná finanční reorganizace v roce 1985 pak aerolinii vymaňuje z této ochrany. TWA kontroluje či spolupracuje s následujícími menšími regionálními přepravci: Chatauqua Airlines, Trans States Airlines a Trans World Express.

Letadlový park TWA v současné době tvoří tato letadla: Boeing 717, Boeing 727, Boeing 757, Boeing 767, Douglas DC-9-31, Douglas DC-9-32, Douglas DC-9-33F, Mc Donnell Douglas MD-82, Mc Donnell Douglas MD-83. Dále má společnost objednány Airbusy A318, jejichž dodávka měla být zahájena v roce 2003. V roce 1999 byla zrušena objednávka 10 kusů letadel Airbus A330.

Štítky