Turkish Airlines zřejmě získají menšinový podíl v Air Europa
12.08.2025 07:40 - Evropa
Letecká společnost Turkish Airlines konkretizovala svůj zájem o podíl ve španělské letecké společnosti Air Europa do formy závazné nabídky. Za poskytnutí půjčky ve výši 275 miliónů euro má Turkish Airlines získat podíl ve společnosti mezi 26 % a 27 %. Podle španělského deníku El Mundo vydal prezident Air Europa, Juan José Hidalgo, tiskové vyjádření, podle kterého je s podanou nabídkou spokojen.
Hidalgo ujišťuje, že se nehodlá zbavit dalších akcií společnosti Air Europa, protože od nynějška bude mít "dva dobré partnery", jednoho v koncernu IAG (majitel Iberia, British Airways, Vueling, Aer Lingus a Level), s 20% kapitálu a druhý v polostátní Turkish Airlines, která má mít vyšší podíl - něco mezi 26 až 27%. "Jsou to nejlepší partneři, které jsem mohl mít." Hidalgo, též prezident Globalie, cestovní kanceláře, která v současnosti vlastní 80% podíl Air Europa, učinil tento rozhovor s agenturou EFE poté, co Turkish Airlines oznámila na istanbulské burze svůj záměr předložit závaznou nabídku na získání menšinového podílu ve společnosti Air Europa.
Air Europa totiž musí splatit 475 miliónů euro poskytnutých v době pandemie španělskou státní společností SEPI (Státní společnost průmyslových participací), přičemž podobnou půjčku ve výši 150 miliónů euro Air Europa splatila již loni v květnu. Hidalgo odhaduje, že letos na podzim, někdy v průběhu října či listopadu by mohla být k dispozici veškerá povolení k této majetkové transakci. V závislosti na její rychlosti pak plánuje Air Europa následně splatit onu půjčku ve výši 475 miliónů euro, která v době pandemie pomohla společnosti nepropustit žádného z 20.000 zaměstnanců.
"Osobně mě těší, že Air Europa, která je od začátku velmi perspektivní projekt, zůstane jako velká letecká společnost, i když zmizím," řekl Hidalgo. "Od nového podílníka si slibujeme vybudovat společně silnou leteckou společnost, která bude fungovat v Madridu, a to hned na dvou terminálech a se dvěma aliancemi. Madrid bude jediným letištěm, kde bude mít základnu letecká společnost, která bude tak úzce spolupracovat zaráz se dvěma aliancemi," říká dále Hidalgo.
Pro objektivnost poznamenejme, že podobná situace, kdy v jedné letecké společnosti mají současně menšinový podíl letecké společnosti ze dvou různých aliancí není úplně nová situace. Týká se například v současnosti i jihoamerické společnosti Latam, ve které mají více než desetiprocentní podíl jak společnosti Qatar Airways z aliance OneWorld, tak i od roku 2019 společnost Delta Air Lines ze SkyTeamu. Tehdy Latam opustil spolupráci s American Airlines a též opustil alianci OneWorld, aby spolupracoval s různými leteckými společnostmi napříč veškeré alianční uskupení.
Právě odchod z aliance by byl pro společnost Air Europa dalším logickým krokem. Zvlášť když je sama členem aliance SkyTeam, zatímco její podílník IAG je členem konkurenční OneWorld a Turkish Airlines zase třetího uskupení - Star Alliance. Jakkoli Turkish Airlines tolik nevsází na spolupráci v rámci Star Alliance jako například Lufthansa a United, je pravděpodobné, že jejich příchod do společnost přiměje Air Europa opustit SkyTeam.

Boeing 787-8 společnosti Air Europa na letišti v Madridu, listopad 2022 (autor: Anna Zvereva, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)