Transrapid na mnichovské letiště jezdit nebude

30.03.2008 - Evropa



Plánovaná trať magnetického rychlovlaku Transrapid, která měla spojit mnichovské letiště s centrem města, nakonec postavena nebude. Na tiskové konferenci v Berlíně to oznámili německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee a bavorský premiér Günther Beckstein. Hlavním důvodem jsou velmi vysoké náklady na zprovoznění tratě, jež mají dosáhnout až 3,4 mld. eur. Přitom původně se počítalo s tím, že 37 kilometrů dlouhá trať vyjde na 1,85 mld. eur. Zhruba polovinu z této sumy - 925 mil. eur slíbila zaplatit spolková vláda s tím, že tato částka je ale konečná. Dalších 500 mil. eur přislíbilo dát na stavbu Bavorsko. O zbytek nákladů se měly podělit mnichovské letiště, Deutsche Bahn a firmy, které na projektu participovaly. S vyššími náklady se však objevil problém s financováním celého projektu, protože spolková vláda svůj příspěvek již zvýšit nechtěla, stejně tak bavorská vláda. Konsorcium firem zahrnující Hochtief, Bilfinger&Berger, Max Bögl, ThyssenKrupp a Siemens přitom vloni potvrdily, že 1,85 mld. eur je reálná částka.

Transrapid
Část magnetického rychlovlaku Transrapid je vystavena na mnichovském letišti již několik let (foto: Jusco)

Dosud jediným komerčním využitím magnetických rychlovlaků Transrapid tak zůstává třicekilometrová trať v Šanghaji, jež spojuje místní letiště s centrem města. Pokud započteme testovací okruh v Emslandu, měla být trať v Mnichově teprve třetí dráhou Transrapidu na světě. Město Mnichov nyní chce zjistit jaké by byly alternativní možnosti spojení letiště s centrem města. V úvahu například připadá zřízení expresní verze S-bahnu. Přes krach projektu v Mnichově je o magnetické vlaky zájem v dalších zemích, zájem projevily například USA, Nizozemí, Irán a Spojené arabské emiráty.

Témata