Tragédie v Hong Kongu - nákladní Boeing 747 sjel při přistání z dráhy a rozlomený skončil v moři
20.10.2025 07:10 - Asie & Austrálie
Nákladní letadlo Boeing 747-400 BDSF, provozované tureckou společností Air Act pro společnost Emirates SkyCargo sjelo během nočního přistání v Hong Kongu na letu EK9788 z dráhy a skončilo rozlomené v moři. Podle BBC došlo během přistávání ke kolizi letadla s letištním vozidlem ve kterém seděli dva lidé, kteří nehodu nepřežili. Podle podrobných údajů ADS-B přijatých službou Flightradar24 letadlo letělo rychlostí 49 uzlů, když dopadlo na vodu. Posádka letadla dokázala celou nehodu přežít.
Letiště v Hong Kongu patřilo dosud mezi nejbezpečnější letiště, neboť podobná tragická událost se mu dosud vyhýbala. Tamní úřady zahájily okamžitě vyšetřování, protože stále zůstávají otázky ohledně dráhy, kterou letadlo při přistání absolvovalo.

dráha letadla podle záznamu serveru Flightradar24.com (zdroj: Flightradar24.com )
Zástupci letiště uvedli, že letadlu dali správné pokyny a že na přistávací dráze jsou značky, které letadla navádějí. Výkonný ředitel letiště Steven Yiu uvedl, že hlídkové vozidlo v danou chvíli jelo po silnici mimo oplocení přistávací dráhy „v bezpečné vzdálenosti od přistávací dráhy“. Letadlo se poté odklonilo od dráhy, prorazilo oplocení a srazilo se s vozidlem, které vtlačilo do moře, vysvětlil pan Yiu. Zdůraznil, že auto „rozhodně nevyjelo na dráhu“. „Normálně by letadlo nemělo odbočit směrem k moři,“ uvedl na tiskové konferenci několik hodin po incidentu a dodal, že letadlo při přistání nevyslalo nouzový signál.

Boeing 747-400 BDSF společnosti Air Act na letišti v Hong Kongu, únor 2025 (autor: LN9267, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
Nákladní Boeing 747-400 BDSF byl přitom jediným letadlem ve flotile společnosti Air ACT cargo. Ta byla založena před 21 lety v Turecku, základnu měla na letišti Sabiha Gökçen v Istanbulu. V dobách svého největšího rozkvětu v roce 2010 provozovala flotilu pěti nákladních letadel Airbus A300.