Swiss musí škrtat. Naplánoval si na léto více letů než zvládne.
16.05.2025 07:50 - Evropa
Podle rozhovoru serveru aerotelegraph.com s Oliverem Buchhoferem, provozního ředitele společnosti Swiss International Air Lines, se sešlo hned několik nepříznivých vlivů a společnost je nucena v letních měsících zrušit kolem 1400 letů, které původně plánovala provozovat. Podle Buchhofera se nutné rušení letů týká zhruba 1,5% veškerých naplánovaných letů společnosti.
Buchhofer vysvětluje: “Plány na nadcházející letní sezónu se připravují na podzim. Je třeba vycházet z počtu letadel a zaměstnanců. A tentokrát ne vše vyšlo zcela podle plánu. Máme příliš málo pilotů. V současné době je mezi švýcarským personálem v kokpitech více než třikrát více dlouhodobých absencí, než je dlouhodobý průměr. Na krátkých tratích máme dostatek letadel Airbus A320, ale příliš málo pilotů. U letounů A220 máme dostatek personálu v kokpitech, ale chybí nám letadla, částečně kvůli problémům s motory," vysvětluje Buchhofer. Aktuálně je totiž šest ze třiceti letadel typu A220 flotily Swissu uzemněno právě kvůli známým problémům s dlouhou servisní opravou motorů Pratt & Whitney.
To ale není všechno. V současnosti také Swiss přeškoluje první piloty na dálková letadla Airbus A350, nový typ ve flotile. Dalším důvodem nedostatku pilotů je ovšem také nová kolektivní smlouva s odbory zastupující piloty. Tato smlouva mimo jiné nyní obsahuje větší opatření pro lepší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. V jejím důsledku však Swissu vzrostla potřeba pilotů zhruba o 70 míst na plný úvazek. Neexistuje však žádné rychlé řešení. „Každoročně přijímáme kolem 80 nových pilotů,“ říká Buchhofer. "Současně však 40 až 50 dalších odchází do důchodu, takže roční přírůstek je kolem 30-40 pilotů ročně. Vyškolit více mladých pilotů není něco, co by se dalo udělat ze dne na den. A navíc současná maximální kapacita výcviku je již využita. Nicméně Swiss nyní zvažuje, že ve střednědobém horizontu ji navýší."
„Rušení plánovaných letů bylo až poslední možností. Zkoumala se též možnost více využít partnerů pro pronájem letadel s posádkou. Ale všechny možnosti jsme prostě už vyčerpali.“, komentuje Buchhofer. Výsledkem je například, že Swiss již oznámil, že mezi 1. zářím a 25. říjnem dočasně sníží počty letů na lince Curych-Chicago ze dvou rotací denně a jednu jedinou. Další viditelné omezení je na letech Swissu ze Ženevy. "Zimní" linky z Ženevy do Hurghady a Marrakéše nebudou ukončeny až koncem června, ale již koncem května. Pravidelné lety do Kodaně, Stockholmu a Valencie ztratí dočasně přes léto dvě frekvence týdně, lety do Atén, Hamburku, Malagy, Osla, Prištiny pak jednu frekvenci týdně.

Airbus A220-300 společnosti Swiss, březen 2025 (autor: André Gerwing, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)