Stát je ochoten poskytnout Smartwings záruku až 900 mil. Kč, podmínkou je přejmenování na ČSA

13.06.2020 - Česká republika



Karel Havlíček, ministr průmyslu, ministr dopravy, se po dnešním jednání s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech vyjádřil pro Českou televizi k problému poskytnutí státní pomoci společnosti Smartwings. Podle ministra došlo v posledním týdnu k velkým posunům, když intenzivně diskutoval se všemi vlastníky. Podle Havlíčka je nyní vidět cesta ven, protože je došlo k podstatným posunům.

Smartwings - Boeing 737-800 (foto: Smartwings)

„Je potřeba říct, že vlastníci po diskusích v posledních dnech jsou připraveni dát do společnosti 1,6 miliardy korun, přičemž 600 mil. korun již vložily a další jedna miliarda je připravená,“ uvedl ministr. Dále došlo podle Havlíčka na ministerstvu průmyslu a ministerstvu dopravy ke zpracování kompletní finanční analýzy. Havlíček uvedl, že 1,6 miliardy nebude stačit, aby firma dokázala ustát ztráty způsobené pandemií koronaviru. Společnost bude potřebovat až 2 - 2,5 miliardy korun na svou záchranu.

Poskytnutím pomoci by stát podle Havlíčka srovnal zdroje, které jdou do společnosti, ale nikoliv formou vkladu nebo odkupu akcií, ale na základě záruky. Ministr uvedl, že v tuto chvíli se diskutuje o zárukách mezi 500 až 900 miliony korun. Sám Havlíček by byl rád, kdyby záruka byla na úrovni 800 milionů korun, což by byla třetina celkové částky plynoucí do společnosti.

Havlíček zmínil, že poskytnutí státních garancí na úvěr je podmíněno splněním několika podmínkami. První podmínkou je, že se společnost přejmenuje na ČSA. Podle Havlíčka tak bude zachována značka Českých aerolinií. Ministr doplnil, že „panu prezidentovi se nesmírně líbí myšlenka, že by se společnost přejmenovala na ČSA.“ V souvislosti s navrženým přejmenováním je potřeba zmínit to, že České aerolinie je i název akciové společnosti, která je součástí koncernu Smartwings.

Další podmínkou je udržení zaměstnanosti, tj. zachování všech zhruba 2500 pracovních míst. Stát dále chce mít klíčovou roli ve věřitelském výboru i když by poskytoval jen záruku na úvěr. Dalším požadavkem státu je, aby si vlastníci nevypláceli po dobu deseti let žádnou dividendu. Při splnění těchto podmínek je stát ochoten společnosti Smartwings pomoci. Podle Havlíčka tyto podmínky byli již diskutovány s vlastníky s Smartwings.

Podle Havlíčka, pokud by se pomoc podařilo Smartwings poskytnout, udrželi bychom českou značku a nepřišli bychom o něco, co historicky patří k České republice. Dále by byl zachován vztah společnost s cestovními kancelářemi a rovněž provoz na českých regionálních letištích. Přínosem by rovněž bylo udržení vztahů s českými dodavateli.

Vlastníci Smartwings se podle Havlíčka nedopustili ničeho špatného, jen se kvůli pandemii koronaviru dostali do podobné situace jako všechny aerolinie na světě. Poskytnutím pomoci se Česká republika zařadí mezi ostatní evropské země, které podporují své letecké společnosti.

Štítky