Společnost Mesa Airlines oznámila expanzi do Evropy

03.03.2021 - USA & Kanada



Americká letecká společnost Mesa Airlines oznámila, že plánuje expanzi do Evropy, kde hodlá založit dceřinou společnost. V té si plánuje ponechat 49% podíl. To proto, aby si mohla zažádat o evropskou licenci "EU Air Operator's Certificate" (AOC). Její získání plánuje Mesa Airlines pro svou dceru koncem roku 2021. Létat pak plánuje společnost v Evropě s 79 místnými letadly typu Bombardier CRJ 900. Dalším společníkem, který v této transakci figuruje, je malá britská konzultantská společnost Gramercy Associated Limited se sídlem v Lichfieldu u Birminghamu ve Velké Británii. Tu zastupuje Tony Davis, který má za sebou kariéru CEO ve společnostech Tiger Airways a Bmibaby.

Také jste možná překvapeni, že Mesa Airlines není žádná maličká letecká společnost, nýbrž americký gigant, který provozoval v prosinci roku 2020 flotilu celkem 164 letadel ? Je to nejspíš proto, že se jedná o operátora, který rovnou s 76 letadly typu Embraer 175 a dalšími 20 Bombardiery CRJ700 létá pro společnost United pod značkou United Express a s 64 Bombardiery CRJ900 pro American Airlines pod značkou American Eagle. Zaměřuje se totiž na feedovací lety z menších aglomerací do hubů velkých společností s letadly s kapacitou 70-80 sedaček. S příslušnou hlavní aerolinkou má pak v daném hubu code-share dohodu, tak aby cestující mohl libovolně kombinovat lety obou společností. Pro velkou společnost většinou není samotný provoz takto malých letadel již lukrativní, nicméně vítají doplnění cestujících na svých linkách provozovaných většími letadly i o cestující, kteří přiletěli feedovací linkou provozovanou Mesa Airlines. Společnost Mesa Airlines je s tímto modelem podnikání v USA úspěšná. A to dokonce i v krizovém roce 2020. Za poslední kvartál roku 2020 se jí v porovnání se stejným obdobím roku 2019 dokonce podařilo i mírně navýšit zisk z necelých 11 miliónů USD na 14,1 miliónů USD.

Nyní vidí Mesa Airlines podobné příležitosti i na evropském trhu. Zvlášť když velké evropské síťové aerolinky jdou spíše směrem ke standardizaci flotily na letadla s příznivějšími náklady na sedačku a kilometr. Tedy ke standardizaci na letadla s větší kapacitou. Síťové letecké společnosti mají tendenci se letadel s kapacitou okolo 70-80 sedaček spíše zbavovat. Mesa však ví, že u menších letišť, které žádný síťový dopravce neobsluhuje, si zákazníci rádi připlatí za možnost letu do velkého hubu a odtud po garantovaném přestupu dál v code sharu s významnou společností.

Také v Evropě však existují letecké společnosti, které se na tento způsob obživy zaměřují. Typově tak v Evropě budou konkurenty společnosti jako City Jet, Air Nostrum a Helvetic Airways. Rovněž velké evropské aerolinky mají své 100% dceřiné společnosti provozující především malá letadla, například jako Lufthansa Cityline, KLM Cityhopper nebo Hop létající pro Air France. Je tak otázkou, kde konkrétně vidí Mesa Airlines příležitost a se kterým z velkých síťových hráčů dokáže uzavřít podobné code-share dohody jako má v USA. Vzhledem k volbě britského partnera by se tak dalo očekávat, že své první aktivity v Evropě zahájí právě ve Velké Británii. Další vývoj tohoto zajímavého podnikatelského plánu budeme dál sledovat.

CRJ-900 v barvách US Airways Express na letišti v Phoenixu, USA. Před spojením US Airways a American Airlines v roce 2015 létala Mesa pro US Airways právě pod touto značkou. (foto: Konstantin Von Wedelstaedt, Wikimedia Commons)

Témata