Sarajevo nabídlo dotace na zavedení nových spojení, včetně linky do Prahy

28.11.2023 08:35 - Evropa



Letecké společnosti Ryanair, SunExpress a Wizz Air dosáhnou na subvence vypsané turistickým sdružením kantonu Bosny a Hercegoviny v Sarajevu. Splnili totiž základní podmínky vypsané dotačním programem. Naopak snahy LOTu, Norwegianu a TUI vyšly naprázdno. Informuje o tom bosenský tisk a server exyuaviation.com.

Aby letecké společnosti na vyplacení dotací dosáhly, musí dopravce v hlavním městě Bosny a Hercegoviny zřídit v příštím roce buď svoji základnu, spustit dálkovou linku nebo spustit pravidelnou linku do jednoho z následujících letišť: Abú Dhabí, Amsterdam, Antalya, Atény, Barcelona, Bari, Basilej, Berlín, Brusel, Budapešť, Dusseldorf, Eindhoven, Girona, Gothenburg, Izmir, Kodaň, Londýn, Malmo, Memmingen, Miláno, Oslo, Paříž, Podgorica, Praha, Řím, Skopje, Stockholm, Tirana, Varšava a Ženeva. Z dálkových destinací by sarajevští podpořili jakoukoli destinaci v Severní Americe, Číně, Japonsku, Indii, Malajsii, Singapuru stejně jako bližší destinace na Blízkém východě v zemích jako je Izrael, Jordánsko nebo Libanon. Tyto země jsou také spíše pravděpodobnější než vzdálenější destinace neboť na dotace dosáli zmiňovaní tři nízkonákladoví dopravci, kteří dálková letadla ve svých flotilách nemají. Ještě pravděpodobnější jsou však linky do evropských zemí a Turecka. Poznamenejme, že islám je v Bosně a Hercegovině těsně většinovým náboženstvím nad křesťanstvím, což povzbuzuje poptávku po leteckém spojení z Bosny a Hercegoviny do ostatních muslimských zemí více než v jiných částech Evropy, kde je toto náboženství méně rozšířeno.

Podle analýzy kam ze Sarajeva přestupují cestující nejvíce, by totiž byla nejžádanější přímou destinací Ankara, která však na seznamu dotovaných destinací zcela chybí. Ankaru následuje Amsterdam, Paříž, Brusel, Adana a Praha. Podle neoficiálních informací je na dotace nových linek zavedených v příštím roce v Sarajevu vyčleněna částka převyšující v přepočtu čtvrt milionu euro.

Minimálně od Ryanairu lze očekávat, že vypsané subvence využije. Na letišti Londýn-Stansted si totiž pro lety do Sarajeva již rezervoval potřebné sloty. Také u Wizz Airu, který svoji bázi v Sarajevu před rokem uzavřel, lze očekávat, že svoji základnu na místním letišti pod vidinou dotací obnoví. SunExpress zase může zaujmout, že mezi dotovanými spoji je i Antalya a Izmir.

letiště v Sarajevu, září 2011 (autor: Milan Suvajac, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Sarajevo je hlavní město Bosny a Hercegoviny se 419 tisíci obyvateli. Je obklopeno horami, takže cesta autem na větší letiště v okolí jako je Bělehrad či Záhřeb je zdlouhavá. V roce 1984 se v okolí Sarajeva pořádaly zimní olympijské hry. Místní letiště je spojeno se světem linkami hned do několika přestupních uzlů. Austrian létá 2x denně do Vídně, Croatia Airlines 2x denně do Záhřebu. 1x denně spojuje Sarajevo Air Serbia s Bělehradem, Lufthansa s Frankfurtem a Turkish Airlines s Istanbulem. Několikrát do týdne létá také Swiss do Curychu. Před pandemií, v roce 2019 přepravilo letiště v Sarajevu přes 1,1 miliónu cestujících. Loni letiště již tuto metu s 1,3 miliónem přepravených osob překonalo.

Z nízkonákladových dopravců létá aktuálně do Sarajeva Pegasus Airlines a to 2x denně z Istanbulu Sabiha Gökçen. Několikrát v týdnu spojuje také Eurowings Sarajevo s Kolínem nad Rýnem, Flynas s Džiddou, flyDubai s Dubají, Wizz Air s Londýnem-Lutonem a sezónně i s Abú Dhabí. Čerstvě se v Sarajevu objevil i Aegean s linkou do Skopje. Na příští rok již někteří dopravci i bez dotací oznámili své linky. Například Pegasus Airlines plánuje létat do Antalye a Air Arabia do Šardžá (Sharjah) ve Spojených arabských emirátech. Nově vypsaný dotační program by tak měl zpět nalákat zejména společnosti Ryanair a ve větší míře i Wizz Air. Wizz Air měl do listopadu minulého roku dokonce v Sarajevu i svoji základnu.

provoz na letišti v Sarajevu, včetně letadla Airbus A330 společnosti Turkish Airlines, srpen 2018 (autor: Alaskaair, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata