Ryanair na zimu proškrtává linky. Končí v Brně a Ostravě.

16.10.2020 - Česká republika



Ve čtvrteční tiskové zprávě oznámila letecká společnost Ryanair, že vzhledem k nižší poptávce než bylo dříve odhadováno dojde k významnému omezení nabídky leteckých spojů na zimní sezónu 2020-2021. Základny v irském Corku, Shannonu a francouzském Toulouse se ruší. K významným omezením rovněž dojde na linkách zejména do Belgie, Německa, Portugalska a Španělska. K dramatickým škrtům rovněž dojde i ve Vídni. Namísto původně plánovaných 60 % kapacit loňského roku bude přes zimu nabízeno jen 40 %. Z nabídky dočasně zmizí 35 % spojů Ryanairu, zbylé spoje budou obsluhovány přes zimu s menší četností. Cílem je zachovat obsazenost letadel alespoň nad 70 %. Společnost díky těmto škrtům odhaduje, že za celý rok 2020 přepraví jen 38 miliónů cestujících. (V roce 2019 to bylo přes 141 miliónů.)

Pro letiště v České republice to konkrétně znamená, že tuto sobotu 17.10. je plánován poslední let do Londýna z Ostravy, v neděli 18.10. z Brna. Ani Ostrava, ani Brno v zimním letovém řádu 2020-2021 Ryanairu nefigurují. Od letního letového řádu pro rok 2021 jsou lety do Londýna z Brna opět prozatím plánovány denně, Ostrava na letní sezónu lety prozatím v nabídce Ryanairu nemá. Rovněž letiště v Pardubicích nefiguruje v zimním letovém řádu Ryanairu, to je ovšem dáno tím, že jediná linka do španělského Alicante byla jen linkou sezónní. Její pondělní a čtvrteční rotace jsou plánovány na příští týden a opět na letní sezónu roku 2021 od konce března.

Významné škrty se rovněž nevyhly ani pražskému letišti. Končí lety do Košic, jordánského Ammánu, italské Bologni, holandského Eindhovenu a na řecké Korfu. Tyto lety zatím nejsou viditelné ani v letním letovém řádu roku 2021. Naopak lety do anglického Bournemouthu, Liverpoolu, irského Dublinu, švédského Göteborgu, dánské Kodaně, franzouzského Bordeaux a španělského Madridu nejsou nabízeny jen přes zimu, avšak na léto 2021 viditelné jsou. U linek, které společnost plánuje provozovat z Prahy i přes zimu, jsou viditelné citelné redukce frekvencí. Například původně denně obsluhované belgické Charleroi u Bruselu plánuje společnost obsluhovat přes zimu jen 2x týdně. Dodejme, že k podobným redukcím frekvencí z českých a moravských letišť již došlo ze strany Ryanairu v průběhu srpna a září, v souvislosti s tím, jak klesala poptávka v souvislosti s omezeními, které na cestující z ČR postupně uvalovaly okolní evropské státy.

Samotný Ryanair apeluje na Evropskou unii, aby zavedla jednotný semafor a transparentní systém omezení cestování, například na bázi počtu aktuálně nakažených osob na 100.000 obyvatel. Jako riziková oblast na kterou by se měly uplatňovat automatické restrikce cestování by měl být označen region s více než 50 nemocných na 100.000 obyvatel - číslo které aktuálně bohužel všechny regiony ČR již déle mnohonásobně překračují.

Boeing 737-8AS přistávající na lince do Brna, červenec 2010 (autor: Alan Lebeda, Wikimedia Commons)

Štítky