Ryanair a MAG žalují britskou vládu kvůli posunutí rozvolnění opatření proti Covidu-19

21.06.2021 - Evropa



Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair a provozovatel letišť Manchester Airport Group (MAG) společně žalují britskou vládu za uplatňování nepřiměřených omezení cestování. Ta původně oznámila konec restrikcí na 21. června ovšem v reakci na neočekávaný nárůst nemocných i přes vysokou proočkovanost populace však tyto restrikce prodloužila o 4 týdny.

Za tímto rozhodnutím stojí podle britské vlády místní rozšíření nové mutace viru s původem v Indii. Tuto variantu však v Británii kvůli politické korektnosti označují jako delta. Delta v Británii napadá především mladší lidi, jejichž proočkovanost je dosud nízká, ale i osoby, které absolvovaly zatím jen jedno ze dvou očkování. Navíc je tato varianta nakažlivější než varianty původní. Pro Brity tak startuje závod o to, aby co nejrychleji proočkovali 2 dávkami i mladší ročníky. Podle epidemiologů je jen otázkou času, kdy se tato varianta viru přenese i do jiných evropských zemí a stane se také i jinde převládající mutací viru nemoci Covid-19.

V Británii tak dále platí rozčlenění zemí do 3 skupin - zelené (odkud po návratu stačí jen negativní test), oranžové (test a domácí karanténa) a červené (test a dozorovaná karanténa v hotelu). Problémem cestujících a tudíž i leteckých společností je, že v zelené skupině zemí se nachází jen několik zemí, například Austrálie, Gibraltar, Island, Izrael, Nový Zéland, Sinagapur - avšak většina populárních evropských letních turistických destinací (včetně ČR) je v zóně oranžové.

Žaloba Ryanairu a MAGu zdůrazňuje nepředvídatelnost, zda se podobné posunutí rozvolnění restrikcí nebude v budoucnu opět opakovat, což doslova škrtí poptávku po letecké letních dovolených. Navíc země, kde je nyní riziko nákazy evidetně velmi nízké - dokonce řádově nižší než v Británii - drží podle žaloby britská vláda uměle v oranžové kategorii, přestože je měla již dávno přesunout do kategorie zelené. Jako příklad uvádí Charlie Cornish, CEO Manchester Airport Group, řecké ostrovy, Kanárské ostrovy a Baleáry. Pro mnoho jiných zemí nepředstavují tyto destinace žádné riziko, ovšem ta britská se ze všech sil snaží lidem znepříjemnit cestování i do těchto lokalit. Toto nepředvídatelné chování vlády tak poškozuje nejen cestující, ale zejména společnosti svázané s turismem, včetně leteckého průmyslu. Cílem žaloby je zajištění transparentnosti a zveřejnění zdojových dat, která určují zařazení dané země do britského zeleného, oranžového nebo červeného seznamu zemí.

Cíl dostat více zemí do zelené kategorie schvaluje i britská asociace pilotů - BALPA - podle jejichž zástupce Briana Struttona existují tvrdá data ukazující, že britský letecký trh je nyní nejpostiženějším trhem v Evropě. A to podle srovnání počtu letů před pandemií a nyní. Podle dat jsou z britských letišť propadem nejvíce postižena letiště v Gatwicku a Manchesteru, následována Heathrow a Stanstedem.

Pohled na gibraltarskou úžinu z letu se společností Ryanair, červen 2013 (autor: www.twin-loc.fr , Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Štítky