Qantas New Zealand zastavily provoz

23.04.2001 - Asie & Austrálie



V pátek 20. dubna ve 22:40 byly zastaveny všechny lety druhé největší novozélandské společnosti Qantas New Zealand v souvislosti s konkursem jejího vlastníka Tasman Pacific Airlines. Následující den brzy ráno převzal kontrolu nad veškerým majetkem aerolinie dosazený konkursní správce. V sobotu nastala na hlavních novozélandských letištích krizová situace, když se přes 7000 cestujících, kteří měli letět s Qantas New Zealand, nedočkalo svého spoje. Australské aerolinie Qantas a správce Tasman Pacific Airlines zajistily náhradní přepravu ve spolupráci s Air New Zealand a Origin Pacific. Air New Zealand uskutečnily desítky mimořádných letů, které mimo jiné zajišťovaly i velké Boeingy 767.


BAe 146 Qantas New Zealand (foto: S. Pleschinger)

Příčinu krachu aerolinie vidí analytici ve zvyšujících se cenách leteckého paliva, vyostřujícím se konkurenčním boji s Air New Zealand na vnitrostátním trhu a poklesu novozélandského dolaru v posledních měsících. K zhoršení ekonomické situace přispěla i stávka pilotů společnosti v minulém roce. Podle některých zdrojů aerolinie dosahovaly ztráty 400.000 NZD týdně. Poslední dva měsíce společnost neplatila letištní poplatky a např. letišti ve Wellingtonu dluží přes 600.000 NZD. Toto letiště bylo jednou z prvních firem, jež se obrátila na soud se žádostí na vyhlášení konkursu. Začátkem dubna, kdy začala být zřejmá špatná ekonomická situace mateřské Tasman Pacific Airlines, došlo k jednání s Qantas Airways o odkoupení společnosti. Samotné Qantas Airways nevlastnily žádný podíl v Qantas New Zealand, jak by se mohlo z jejího názvu zdát. Název byl propůjčen v září minulého roku na základě franchisingové smlouvy.


BAe 146 ještě v barvách Ansett New Zealand.

Qantas New Zealand vznikla v roce 1997 jako Ansett New Zeland. Společnost postupně začala obsluhovat hlavní vnitrostátní tratě na Novém Zélandu. V minulém roce Air New Zealand odkoupil od News Corp. (jedna z největší mediálních společností na světě vlastněná R. Murdochem) 50 % podíl v Ansett Australia. V souvislosti s touto změnou došlo v červnu minulého roku k prodeji Ansett New Zealand konsorciu novozélandských firem na čele s Clavell Capital za 34,5 mil. USD. Následně byla založena společnost Tasman Pacific Airlines, která uzavřela s australskou Qantas franchisingovou dohodu, jež jí umožnila používat značku Qantas. V září 2000 došlo k rebrandování společnosti na Qantas New Zealand, nicméně tato změna nebyla až do krachu aerolinie dokončena (v uplynulém měsíci například došlo ke změně uniforem létajícího personálu). Krátce po změně názvu společnost oznámila zvýšení cen letenek na úroveň cen hlavního rivala Air New Zealand, což zapříčinilo úbytek části cestujících v následujících měsících. Neradostný konec aerolinie znamená, že o práci přijde 1.100 jejich zaměstnanců a dalších 2.000 lidí, kteří byli zainteresováni na chodu společnosti. Někteří zaměstnanci stále doufají v kapitálový vstup australské Qantas či Virgin Blue a následné obnovení letů. Analytici se nicméně domnívají, že letouny společnosti již nevzlétnou a žádné cestující nepřepraví.

LETADLOVÝ PARK (stav k 1.6.2000):

ZK-NES Dash 8 -102  
ZK-NET Dash 8 -102  
ZK-NEU Dash 8 -102  
ZK-NEZ Dash 8 -102  
ZK-NER Dash 8 -311  
ZK-NZG BAe 146-300 City of Christchurch
ZK-NZH BAe 146-300 City of Auckland
ZK-NZI BAe 146-300 City of Dunedin
ZK-NZJ BAe 146-300 City of Nelson
ZK-NZK BAe 146-300 City of Invercagill
ZK-NZL BAe 146-300 City of Rotorua
ZK-NZM BAe 146-300 Queenstown
ZK-NZN BAe 146-300  

Témata